diverse data

zie praktisch

Brahms: over liefde, verlangen en dromen

Annelies van Gerven, zangdocent
Lidwien Boumans, pianodocent
© Marcel Schmidt

Deelnemen
€ 130 per persoon / maximaal 14 deelnemers (7 duo’s: zanger-pianist)

 

Je meldt je aan als liedduo door beiden een ticket te kopen. De verkoop sluit 18 april, of zodra de masterclass is volgeboekt. Na je aankoop wordt je repertoirekeuze afgestemd met Annelies van Gerven en Lidwien Boumans.

Deelnemen
€ 130 per persoon / maximaal 14 deelnemers (7 duo’s: zanger-pianist)

 

Je meldt je aan als liedduo door beiden een ticket te kopen. De verkoop sluit 18 april, of zodra de masterclass is volgeboekt. Na je aankoop wordt je repertoirekeuze afgestemd met Annelies van Gerven en Lidwien Boumans.

In het liedrepertoire van Brahms vind je talloze liederen over de liefde, het verlangen daarnaar of de dromen die een mens kan koesteren. Ze gaan over liefdespijn, je verbonden weten of juist verlaten en niet gehoord. Over hemelse gevoelens en de klap waarmee je soms weer op aarde terugkeert. Het zijn ook gevleugelde liederen, waarin je vogels hoort zingen en je opgetild voelt. In deze masterclass voor gevorderde amateurs werk je als liedduo (zanger en pianist) aan liederen uit dit repertoire.

Wanneer een liedduo als eenheid kan werken komt dat de hele uitvoering ten goede. Tijdens de laatste twee edities van het festival hebben verschillende duo’s al met veel plezier onder leiding van Annelies van Gerven en Lidwien Boumans gewerkt aan hun samenspel. Ook dit jaar hebben jij en je duopartner die kans!

Er is plaats voor zeven duo’s die tijdens twee besloten masterclasses werken aan twee liederen uit het liedrepertoire van Johannes Brahms. Op het tabblad ‘repertoire’ vind je een overzicht van twintig liederen waarvan je er drie instudeert. In overleg met de docenten wordt besloten aan welke twee liederen jullie tijdens de masterclass werken. Ter afsluiting breng je het geleerde in praktijk tijdens het presentatierecital in de kleine kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente.

Wil je een openbare masterclass over Brahms liederen bijwonen? Kom dan naar de Inspiratiedag:  Zingen doe je samen op 2 april 2022 in het Torenlaan Theater.

Johannes Brahms: Lieder, deel I, II en III / Unterrichtslieder
editie Peters / diverse liggingen

1. Alte Liebe I (blz. 80)
Op deze lentedag brengen zwaluwen nieuw geluk uit verre landen. De voorjaarsmorgen herinnert aan een verloren liefde en slechts die herinnering laat de treurende nog eenmaal de liefde van de vergane lente beleven.

2. Feldeinsamkeit I (blz. 102)
Een stemmingsbeeld van een filosoferende dromer: Mijn hooggespannen verwachtingen zijn verstild. Boven bij God zoek ik vervulling. De witte wolken zijn stille dromen geworden. Pas in de dood betreed ik de eeuwige ruimte.

3. Meine Liebe ist grün I (blz. 48)
De zwierende takken van de sering en het lied van de nachtegaal doen mij liefdesdronken liederen juichen en zingen.

4. Von ewiger Liebe II (blz. 30)
De vriendelijke avond, als zelfs de leeuwerik zwijgt, is overschaduwd door melancholie.
Maar de gedwarsboomde liefde zal uiteindelijk triomferen.

5. Wie bist du meine Königin II (blz. 25)
In je lach de geur van de lente, jij bloeit mooier dan een roos en maakt kale vlaktes weer groen.
In deze armen die alles laten bloeien kan ik gelukkig sterven.

6. Die Mainacht II (blz. 38)
Wanneer de nachtelijke maan van zilver is, de nachtegaal fluit en het duivenpaar koert, trek ik mij terug in de schaduw. Ik zal je nooit meer vinden en een brandende traan rolt over mijn wang.

7. Wie rafft ich mich auf in die Nacht III (blz. 60)
In de nacht ziet de mens hoog boven zich de maan en sterren, maar naar beneden kijkend klopt in het hart van de mens wroeging.

8. Treue Liebe I (blz. 7)
Ik speur aan het strand naar mijn verdwenen geliefde. Het strelende water doet mij dromen over vervlogen uren, maar met stil geweld trekt het water mij de diepte in. En daar vind ik uiteindelijk mijn geliefde terug.

9. Dein blaues Auge II (blz. 72)
De blauwe ogen van mijn nieuwe liefde zullen de brandende kwetsuren van mijn vorige geliefde genezen door hun helderheid en koelte als van een meer.

10. Sapphische Ode I (blz. 106)
De nachtelijke liefde is mooier dan die van de dag. Wanneer twee mensen gegrepen worden door de liefde en tranen als dauw van een roos mogen wenen.

11. Du sprichst dass ich mich täuschte III (blz. 68)
Je hoeft nooit meer bij me terug te komen, maar zweer in Godsnaam dat je ooit echt van me hield.

12. Immer leiser wird mein Schlummer I (blz. 137)
Als de dood je roept zou je zo graag nog eenmaal je grote liefde willen zien. Maar de realiteit is wreed. Jij verlaat het leven terwijl de ander een vitaal mooi leven én een nieuwe liefde zal aangaan.

13. Schön war dass ich dir weihte I (blz. 116)
Ontgoocheld ben ik en niet gehoord in de liefde. Mijn hart had iets beters verdiend.

14. Wiegenlied I - Guten abend, gut’ Nacht (blz. 46)
De wens van alle moeders voor hun kind: Slaap zacht, bewaakt door engelen en God.

15. Nicht mehr zu dir zu gehen II (blz. 19)
Gevangen in het web van een ongelukkige, onzekere, gepassioneerde liefde. Gekweld door slechts één vraag, want je hebt nooit echt in het hart van de ander kunnen kijken.

16. Da unten im Tale (uit: Unterrichtslieder; editie Peters)
Je mooie woorden zijn ook een beetje vals. Ondanks dat je mijn liefde versmaadt dank ik je voor de tijd waarin je mij liefhad.

17. Mädchenlied I - Auf die Nacht in der Spinnstub’n (blz. 150)
Wanneer andere meisjes hun bruiloftskleding maken voel ik des te schrijnender dat er niemand voor mij zal zijn in dit uitzichtloze leven.

18. O wüsst ich doch den Weg zurück I (blz. 52)
Kon ik maar als ongelukkige volwassene voor de tweede maal kind worden. Terug naar de liefde, de rust en de lichte fijne dromen. Wist ik maar de weg terug.

19. Wie Melodien zieht es mir I (blz. 134)
Een melodie zorgt pas voor ontroering als de dichter er zijn woorden en rijm aan geeft. Dat is pas ware kunst!

20. An die Nachtigall I (blz. 22)
Je bent bedrogen door diegene voor wie je hart nog steeds in vlam staat. Het tot liefde aanzettende gezang van de nachtegaal is meer dan je kunt verdragen. Trek je terug in de donkerte, schenk haar je liefde, nachtegaal, maar laat mij met rust.

Annelies van Gerven / zangdocent
Annelies van Gerven studeerde zang aan het Conservatorium van Utrecht. Tijdens het tweede Internationaal Concours voor Liedbegeleiders in 1988 behaalde zij samen met pianiste Lidwien Boumans de prijs voor het beste Nederlandse duo. Voor Annelies van Gerven is lesgeven een grotere passie dan zelf op het podium te staan. Zij geeft les aan jong en oud in zowel klassiek- als musicalrepertoire. Bij het KunstenHuis Idea afdeling muziek in Zeist, leidt ze een theaterkoor: Het Zangtheater. Voor haar geldt dat er niets leukers is, dan van je hobby je vak maken.

Lidwien Boumans / pianodocent
Lidwien Boumans studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Uhlhorn en liedbegeleiding bij Thom Bollen. Met zangeres Annelies van Gerven won ze de prijs voor het beste Nederlandse duo bij het Internationaal Liedbegeleiders Concours. Zangles kreeg zij bij Michel de Kort.
Boumans was correpetitor bij Meinard Kraak, haar grote mentor en inspirator in poëzie en muziek. Ze werd een veelgevraagd liedbegeleidster bij concerten en concoursen. Zij bedacht de Liedklas voor amateurduo’s. In haar eigen muziekbedrijf De Toetsenhoek geeft ze pianoles en coacht liedduo’s. Daarnaast zingt ze in Huis van de Weemoed door haarzelf vertaalde Portugese fado en eigen Nederlandstalig werk.

besloten masterclass
zaterdag 14 mei / 10.00 - 16.00 uur
zaterdag 21 mei / 10.00 – 13.00 uur

presentatierecital (podiumrepetitie / presentatie / nazit)
zaterdag 21 mei / 13.45 - 14.15 uur
zaterdag 21 mei / 14.30 - 15.45 uur
zaterdag 21 mei / 15.45 - 16.15 uur

locatie besloten masterclass
Kunstenhuis Muziekschool De Bilt-Zeist / Markt 3 / 3701 JZ Zeist

locatie presentatierecital
Kleine kerkzaal / Zusterplein 2 / 3703 CB Zeist

Delen met anderen