Losse kaarten
Normaal € 39 / Vrienden ILFZ € 35 / < 30 jaar € 10
Dagkaart
Normaal € 57 / Vrienden ILFZ € 51 / Leden VvhL € 20
De dagkaart voor 14-05-2021 geeft toegang tot de Dag van het Lied én het avondrecital.
Passe-Partout
Normaal € 350 / Vrienden ILFZ € 315
Bezoek met maar liefst 40% korting:
- 14 recitals,
- 16 masterclasses,
- 4 lezingen en meer.
Een passe-partout geeft toegang tot alle voor publiek toegankelijke evenementen van het festival.
Vrienden ILFZ
Bent u geen Vriend van het festival maar wilt u wél gebruik maken van het gereduceerde Vriendentarief? Kies dan bij kaarten bestellen de optie ‘Vriendentarief’ en voeg in de winkelmand ‘Vriend worden’ toe.
Leden vereniging Vrienden van het Lied
€ 20,00 (toegang Dag van het Lied én avondrecital met Christoph Prégardien en Hans Eijsackers.)
De veelbelovende, jonge tenor Laurence Kilsby presenteert vanavond met pianist Hans Eijsackers een programma vol hoogtepunten uit de rijke Duitse liedtraditie. Het merendeel van de liederen is gebaseerd op gedichten van Heinrich Heine – waaronder uiteraard Mendelssohns beroemde Auf Flügeln des Gesanges – het werk waaraan ons festival zijn thema ontleent.
Elke Duitse liedcomponist na Schubert is aan hem schatplichtig, maar Schumann, Mendelssohn en Brahms zijn bijzonder nauw met hem verbonden. Bovendien waren zij zeer innig bevriend met elkaar. Schumann verheerlijkte Schubert en vond diens 9e symfonie terug. Mendelssohn bracht die vervolgens, op Schumanns verzoek, in wereldpremière. En Brahms verzorgde later de uitgave van Schuberts muziek.
Toch is de omgang met de romantische, en ook vaak ironische, teksten van Heine bij deze componisten zeer verschillend. Mendelssohn weet de lichtheid ervan goed te vangen, terwijl Schumann in de pianopartij meesterlijk de dubbelzinnigheid en ironie benadrukt. Schubert daarentegen herkende in zijn laatste levensjaar juist zichzelf in de impliciete zwartgalligheid, die hem inspireerde tot de huiveringwekkende muziek bij Der Doppelgänger.
Dit recital wordt mede mogelijk gemaakt door Van Tellingen Interieurs
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Reiselied Op. 34/6 (Heine)
Morgengruß Op. 47/2 (Heine)
Allnächtlich im Traume Op. 86/4 (Heine)
Auf Flügeln des Gesanges Op. 34/2 (Heine)
Gruß Op. 19/5 (Heine)
Neue Liebe Op. 19/4 (Heine)
Robert Schumann (1810-1856)
Liederkreis op. 24 (Heine)
1. Morgens steh’ ich auf und frage
2. Es treibt mich hin
3. Ich wandelte unter den Bäumen
4. Lieb Liebchen, leg’s Händchen
5. Schöne Wiege meiner Leiden
6. Warte, warte, wilder Schiffmann
7. Berg’ und Burgen schaun herunter
8. Anfangs wollt ich fast verzagen
9. Mit Myrten und Rosen
Pauze
Johannes Brahms (1833-1897)
Dein blaues Auge Op. 59/8 (Groth)
Von ewiger Liebe Op. 43/1 (von Fallersleben)
Feldeinsamkeit Op. 86/2 (Allmers)
Wie rafft ich mich auf Op. 32/1 (von Platen)
Auf dem Kirchhofe Op.105/4 (von Liliencron)
Franz Schubert (1797-1828)
Uit: Schwanengesang
Das Fischermädchen D957/10 (Heine)
Am Meer D957/12 (Heine)
Die Stadt D957/11 (Heine)
Der Doppelgänger D957/13 (Heine)
Ihr Bild D957/9 (Heine)
Der Atlas D957/8 (Heine)
Een romantischer beeld dan wordt opgeroepen in het nu volgende gedicht van Detlev von Liliencron is nauwelijks voorstelbaar. Auf dem Kirchhofe opent met arpeggio’s in de pianopartij die uitmonden in wrange mineur akkoorden. De setting zou bij Edgar Allan Poe niet misstaan: een begraafplaats met bemoste grafzerken op een stormachtige, kletsnatte dag. De hoofdpersoon verhaalt over de namen op de grafzerken die nauwelijks meer te lezen zijn. Maar dan volgt een draai in tekst en muziek: met het besef dat de graven zelfs in dit hondenweer rust en verlossing bieden wordt een koraalachtige melodie in majeur geïntroduceerd die het lied tot een vredig en verstild einde brengt.
Met zes liederen uit Schwanengesang van Franz Schubert keren we tot slot van dit recital terug naar Heine. Postuum uitgegeven bevat deze cyclus (voor zover je van een cyclus kunt spreken) werk van drie verschillende dichters: zeven liederen op gedichten van Rellstab, één op een gedicht van Seidl en dus zes liederen op teksten van Heine. Deze zes Heine-liederen vormen in feite een cyclus op zich: het zijn de enige liederen op teksten van Heine die Schubert gecomponeerd heeft. Werken die een even huiveringwekkende als ontzagwekkende afsluiting vormen van het liedoeuvre van de componist. Deze liederen vragen het uiterste van de uitvoerenden zowel in expressie als qua spanningsbogen. De gedurfde kaalheid, schurende voortgang en extreme dynamiek die Schubert met name in Der Doppelgänger en Der Atlas toepast, kent zijn gelijke niet in de eerste helft van de negentiende eeuw. In feite zijn deze zes liederen stuk voor stuk mini-operaatjes. Pas in de tweede helft van de eeuw zou met name Hugo Wolf de lijn oppakken die Schubert met zijn vroege dood had moeten loslaten. Robert AndriessenLaurence Kilsby / tenor
De jonge, veelbelovende tenor Laurence Kilsby wordt omschreven als ‘een van de meest innemende zangers van zijn generatie’ en ‘een zanger die we in de gaten moeten houden’. Al op jonge leeftijd viel hij op en zijn solodebuut maakt in de Royal Albert Hall. Inmiddels is hij regelmatig te horen als liedzanger en als solist in verscheidene opera’s en oratoria bij onder andere de Nederlandse Reisopera en The Orchestra of the Age of Enlightenment en werkte hij mee aan diverse cd-opnamen.
Kilsby studeert momenteel aan het Curtis Institute of Music in Philidelphia en volgde masterclasses bij onder anderen Sarah Connolly en Roderick Williams.
Hans Eijsackers / piano
Hans Eijsackers studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en de European Mozart Academy in Kraków. Zijn docenten waren Gérard van Blerk, Jan Wijn en György Sebök. Hij won prijzen bij het Europees Pianoconcours en ontving de Zilveren Vriendenkrans van het Concertgebouw. Momenteel is hij professor Liedgestaltung aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf.
Eijsackers treedt veelvuldig op als solist, kamermusicus en liedbegeleider en vormt een bevlogen liedduo met Henk Neven. Daarnaast is hij als jurylid en masterclassdocent regelmatig te gast in binnen- en buitenland en is artistiek leider van het van het Internationaal Studenten LiedDuo Concours in Groningen. In 2022 neemt hij samen met Henk Neven de artistieke leiding van het festival over van Robert Holl.
locatie
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
De stem van Laurence Kilsby is een van de meest innemende stemmen van zijn generatie
We wisten meteen dat we in handen waren van een uitstekende pianist. De subtiliteit en zwier van Eijsackers grepen het publiek beet vanaf de eerste bochtige akkoorden
Meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief. Dan houden wij u op de hoogte en mist u niets!
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Analytics" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | De cookie wordt ingesteld door GDPR-cookietoestemming om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookies worden gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies op te slaan in de categorie "Overig". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Prestaties" op te slaan. |
viewed_cookie_policy | 11 months | De cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent-plug-in en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies. Het slaat geen persoonlijke gegevens op. |