Showcases

Prijswinnaars:
Florian Störz, bariton & Mark Rogers, piano
Clara Barbier Serrano, sopraan & Joanna Kacperek, piano

Florian Störz, bariton & Mark Rogers, piano
© Mel Boas
Clara Barbier Serrano, sopraan
Joanna Kacperek, piano
© Paul Marc Mitchell
Festival Passe-Partout

Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 309,- i.p.v. € 515,-

Dagkaart(en)
Losse kaart(en)
  • normaal tarief € 25,-
  • tarief < 30 jaar € 10,-

Tijdens dit recital hoort u twee aanstormende, prijswinnende, jonge duo’s die hun blik werpen op het  liedrecital van de toekomst. Bariton Florian Störz en pianist Mark Rogers wonnen in 2024 overtuigend ons Young Artist Platform. Sopraan Clara Barbier Serrano en pianiste Joanna Kacperek wonnen in september van dat jaar de Internationaal Lied Festival Zeist Engagementsprijs tijdens het Hugo Wolf Wettbewerb.

Toekomstmuziek – wat is de muziek van de toekomst? Florian Störtz en Mark Rogers stelden een programma samen waarin ons perspectief op de menselijke geest in het licht van huidige en toekomstige innovaties centraal staat. De misschien wel belangrijkste, recente innovatie is Artificiële Intelligentie (AI) die het mogelijk maakt om een machine menselijke vaardigheden te laten verrichten, zoals redeneren, leren, plannen en creëren. Ze bouwden hun programma met in het midden een lied dat het ultieme symbool is van ‘muziek van de toekomst’. Want de tekst en muziek zijn gegenereerd met behulp van AI Is AI de wonderbaarlijke machine waar Purcell al op hint? Ontspoort de menselijke geest tot waanzin, wordt in de toekomst het verstand verheerlijkt en smart verdrongen? Vragen die Schubert in herinnering roepen toen hij over zijn liederen zei: ‘Mijn muzikale scheppingen zijn dankzij mijn verstand en dankzij mijn smarten ter wereld gekomen; de liederen die alleen uit smart voortkomen, schijnen de mensen het meest te plezieren’.

Clara Barbier Serrano en Joanna Kacperek vragen zich af: hoe ziet het muziekleven er over honderd jaar uit? Welke impact gaan maatschappelijke en technologische vernieuwingen op de kunsten hebben? Want wat als zalen moeten sluiten door telkens nieuwe bezuinigingsrondes? Wat als nieuwe technologieën en AI musici overbodig maken? Hoe klinkt de muziek van de toekomst? Het schrikbeeld is een wereld waarin er geen ‘salon-leven’ meer bestaat, of hooguit nog op online platforms of als ‘selfies’ gefilmd in eigen huiskamers. Maar vernieuwing kan ook verrijkend zijn.

Clara en Joanna nemen u mee op een reis door de verbeelding. Ze onderzoeken en veranderen daarvoor de traditionele vorm van een recital radicaal. Tegelijkertijd zoeken ze naar manieren om diep menselijke gevoelens, zoals die door de eeuwen heen in het lied zijn gevat, door te geven. Want romantische muziek en de romantische ideeënwereld past bij het je afzetten tegen technologie en controle van buitenaf, maar is ook een medium om onze kwetsbaarheid te uiten en delen. In een theatrale setting verbinden zij onze huidige tijd met het verleden én de toekomst aan de hand van liederen van Robert en Clara Schumann, Fanny Hensel-Mendelssohn, Ethel Smythe, Hanns Eisler, Pauline Viardot, Georges Aperghis, Isabel Mundry en anderen.

programme

Winnaars Young Artist Platform 2024
Florian Störz, bariton
Mark Rogers, piano

Hildegard von Bingen (1098-1179)
Nunc gaudeant maternal viscera

Henry Purcell (1659-1695)
Wond’rous machine (uit: Hail! bright Cecilia Z. 328; Brady)

Henri Duparc (1848-1933)
La vie antérieure (Baudelaire)

Gerald Finzi (1901-1956)
In five-score summers (uit: I said to Love  op. 19b; Hardy)

Benjamin Britten (1913-1976)
Before life and after (uit: Winter Words; Hardy)

Margarete Schweikert (1887-1957)
Die Entschlafenen (Hölderlin)

Franz Schubert (1797-1828)
Täuschung (uit: Winterreise; Müller)

Claude 3.5 Sonnet
Opus suum (AI)

Franz Schubert (1797-1828)
Irrlicht (uit: Winterreise; Müller)

Samuel Barber (1910-1981)
Bessie Bobtail  op. 2 (Stephens)

Aaron Copland (1900-1990)
I felt a funeral in my brain (uit: Emily Dickinson Songs)

Franz Schubert (1797-1828)
Die Krähe (uit: Winterreise; Müller)

Richard Strauss (1864-1949)
Vom künftigen Alter  op. 87/1 (uit: Vier Gesänge; Rückert)

pauze

Winnaars Internationaal Lied Festival Zeist Engagementsprijs, / Hugo Wolf Wettbewerb
Clara Barbier Serrano, sopraan
Joanna Kacperek, piano

Het programma  van Clara Barbier Serrano en Joanna Kacperek wordt medio januari bekend gemaakt

biography

Florian Störtz / bas-bariton
Florian Störtz studeerde af aan de Royal Academy of Music in Londen. Störtz is een veelbelovend musicus met optredens in concertzalen en tijdens festivals in heel Europa. Daarbij werkte hij samen met vooraanstaande liedpianisten als Graham Johnson en Helmut Deutsch. Hij won vele prijzen, waaronder al tijdens zijn opleiding in Londen voor zijn vertolkingen van opera- en liedrepertoire. In 2023 viel hij op tijdens de International Handel Singing Competition, de Helmut Deutsch Song Competition én – met pianist Mark Rogers – de International Voice-Piano Competition ‘Lili et Nadia Boulanger’ waar zij de eerste prijs wonnen. Tijdens het festival van 2024 wonnen zij overtuigend het Young Artist Platform. Störtz is alumnus van het Britten-Pears Young Artist Programma en neemt momenteel deel aan het tweejarige programma voor talentonwikkeling van het Orchestra of the Age of Enlightenment.

Mark Rogers / piano
Mark Rogers voltooide zijn bachelor aan het Royal Conservatoire of Scotland en studeerde verder aan de Royal Academy of Music in Londen bij James Baillieu, Malcolm Martineau en Michael Dussek. Hij specialiseerde zich in vocale en kamermuziek en volgde masterclasses bij onder meer Christian Gerhaher en Felicity Lott. Met zijn vaste duopartner bariton Florian Störtz won hij de Prix de Mélodie op het Concours Nadia et Lili Boulanger, de publieks- en eerste prijs op het Helmut Deutsch Lieder Concours en de engagementsprijs van ons Young Artist Platform in 2024.

Rogers is regelmatig te horen tijdens recitals in heel Europa waarbij hij samenwerkt met uiteenlopende musici. Daarnaast is hij correpetitor aan de Oxenfoord International Summer School en schrijft hij programmatoelichtingen voor Wigmore Hall.

Clara Barbier Serrano / sopraan
Clara Barbier Serrano studeerde achtereenvolgens aan de Hochschule für Musik in Leipzig, het Royal College of Music International Opera Studio en het Conservatoire de Paris. Barbier Serrano ontving vele prijzen na deelname aan concoursen als de International Student LiedDuo Competition en de ASAO nuevas voces. Met haar duopartner, pianiste Joanna Kacperek, nam ze deel aan het Oxford Young Artist Programme. Als duo wonnen zij in 2024 de tweede prijs tijdens het Hugo Wolf Wettbewerb.
Barbier Serrano vertolkte inmiddels verscheidene operarollen, en brengt haar passie voor het kunstlied over op het publiek tijdens de liedrecitals die zij in heel Europa al verzorgde. Interdisciplinaire projecten en hedendaags repertoire spelen een belangrijke rol in haar muzikale reis en ze bracht al verschillende werken in première.

Joanna Kacperek / piano
Joanna Kacperek studeerde aan het Chopin Conservatorium in Warschau en aansluitend aan het Royal College of Music in Londen. Ze volgde masterclasses bij een groot aantal gerenommeerde musici waaronder Dina Yoffe, Boris Berman, Nikolai Demidenko, Bernd Goetzke en Krzysztof Jabłoński en won vele prijzen en beurzen. Inmiddels is zij een veelgevraagd pianiste met solo-optredens en optredens als liedpianist in grote zalen wereldwijd. In september 2024 kwam haar debuutalbum Variations uit dat door de pers lovend werd ontvangen.
Met haar duopartner, sopraan Clara Barbier Serrano, maakte ze in 2024 ook haar debuut in Wigmore Hall, waar zij de ‘Jean Meikle Prize’ wonnen. Ook in dat najaar wonnen zij de tweede prijs tijdens het Hugo Wolf Wettbewerb.

location

Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist

Baritone Florian Störtz heeft een stem van opvallende kwaliteit en souplesse, die hij gebruikt in dienst van muziek en tekst.

Clara Barbier Serrano is een ‘spitfire’ sopraan, wiens voorbeeldige hoge bereik en technische finesse, met alle pit van hedendaagsheid, van haar een sopraan van de moderne wereld maken.

De jonge pianist Joanna Kacperek heeft een regenboog van poëtische en coloristische verbeelding tot haar beschikking, én de techniek om die ideeën tot leven te brengen.

en_GB