Henk Neven, bas-bariton
Hans EijsackersKlavier
Dana Koppes, Sopran
Elles Venhuizen, Sopran
Jasperina VerheijMezzosopran
Elsina JansenBeratung in den Bereichen Regie und Dramaturgie
diese Veranstaltung ist vorbei. Aber zum Glück gibt es noch mehr auf dem Programm. Klicken Sie auf die Schaltfläche unten, um die Tagesordnung einzusehen.
Besuchen Sie das gesamte Festival mit so viel wie 40% Rabatt!
309 Euro statt 515 Euro
Besuchen Sie das Eröffnungswochenende mit so viel wie 30% Rabatt!
(Fr. bis So. 18. Mai) 151 € statt 215 €.
Normalsatz € 45,-
Satz < 30 Jahre € 10,-
Zingen is Anna’s grote geluk. Ze heeft de stem, het talent en de ambitie, maar als zangeres geen toekomst. Want eind negentiende eeuw is een carrière als musicus voor een meisje uit de gegoede stand ondenkbaar. Anna is namelijk een Witsen, een welgestelde, Amsterdamse patriciërsfamilie. In de hoop zich los te kunnen maken uit het verstikkende milieu waarin ze is geboren, blijft ze haar stem oefenen en streven naar onafhankelijkheid. Het is immers ook de tijd waarin de vrouwenbeweging haar stem steeds luider laat horen. Het is de tijd waarin de Tachtigers – waartoe haar broer, kunstenaar Willem Witsen, behoorde – zich verzetten tegen de heersende gedachten over kunst. En de tijd waarin vooraanstaande musici als Julius Röntgen het initiatief nemen voor de bouw van het Concertgebouw. Een ‘tempel’ waar iedereen van muziek zou kunnen genieten. Röntgen werpt zich ook op als Anna’s mentor. Uit die ontwikkelingen put Anna hoop en moed. Toch is het feit dat over haar leven weinig bekend is veelzeggend. Meer dan een enkele anekdote en woorden die mannen naar aanleiding van haar leven schreven, zoals Herman Gorter en Frederik van Eeden, weten we niet. Want uiteindelijk ontsnapt zij niet aan de macht van haar familie.
Dit theatraal vormgegeven recital is gebaseerd op de literaire roman Was Stille will van Arthur Japin, waarin hij het levensverhaal van Anna Witsen reconstrueert. Liederen worden afgewisseld met fragmenten uit het boek en persoonlijke, poëtische en filosofische beschouwingen die het leven en lot van Anna Witsen verbinden met het heden. Henk Neven en Hans Eijsackers maken Anna’s situatie en gemoedstoestand indringend invoelbaar aan de hand van gedichten van Willem Kloos en Herman Gorter en van liederen en werken van componisten uit haar tijd of zelfs uit haar vrienden- en kennissenkring, zoals Edvard Grieg, Julius Röntgen, Amanda Maier, Lili Boulanger en Franz Liszt.
Lili Boulanger (1893-1918)
Reflets (Maeterlinck)
Le retour (Delaquys)
Johannes Brahms (1833-1897)
Versunken (Felix Schumann)
Es schauen die Blumen alle (Heine)
Hugo Wolf (1860-1903)
Nicht länger kann ich singen (uit: Italienisches Liederbuch; Heyse)
Schweigt einmal still (uit: Italienisches Liederbuch; Heyse)
Richard Strauss (1864-1949)
Heimliche Aufforderung (Mackay)
Robert Schumann (1810-1856)
Widmung (Rückert)
Liza Lehmann (1862-1918)
If I were but the wind (uit: Cameos Five Greek Songs)
Love, if you knew the light (Browning)
Edvard Grieg (1843-1907)
Zur Rosenzeit (Goethe)
Clara Schumann (1819-1896)
Ich stand in dunkeln Träumen (Heine)
Edvard Grieg (1843-1907)
Du bist der junge Lenz (Paulsen)
Amanda Röntgen-Maier (1853-1894)
Den sjuka Flickans sang (Wirsen)
Julius Röntgen (1855-1932)
Abend am Fluss (Tschan-jo-su)
Die Einsame (Wang-Seng-Yu)
Amanda Röntgen-Maier (1853-1894)
Sången (Wirsén)
Robert Schumann (1810-1856)
Schöne Wiege meiner Leiden (Heine)
Franz Liszt (1811-1886)
O lieb so lang du lieben kannst (Freiligrath)
Edvard Grieg (1843-1907)
Dereinst, Gedanke mein (Geibel)
Liza Lehmann (1862-1918)
When I am dead, my dearest (Christina Rosetti)
Henk Neven / bas-bariton
Henk Neven is een van de meest bevlogen liedvertolkers van zijn generatie. Hij ontving de Borletti-Buitoni Fellowship, nam deel aan het prestigieuze BBC Radio 3 New Generation Artists Scheme en kreeg de Nederlandse Muziekprijs toegekend., de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus werkzaam in de klassieke muziek wordt uitgereikt.
Neven werkt samen met gerenommeerde orkesten en ensembles, vertolkte verscheidene grote operarollen en brengt liedrecitals met vooraanstaande pianisten als James Baillieu, Malcolm Martineau en zijn vaste pianist Hans Eijsackers. Neven en Eijsackers brachten inmiddels vier cd’s uit die lovende kritieken ontvingen. Naast zijn drukke agenda met optredens en masterclasses in binnen- en buitenland, neemt Neven ook regelmatig plaats in de jury van internationale zangconcoursen en is hij hoofdvakdocent aan Codarts Conservatorium Rotterdam. Sinds 2022 vormt hij samen met pianist Hans Eijsackers de artistieke leiding van het festival.
Hans Eijsackers / Klavier
Hans Eijsackers studierte an den Konservatorien von Amsterdam und Den Haag sowie an der Europäischen Mozart-Akademie in Krakau. Seine Lehrer waren Gérard van Blerk, Jan Wijn und György Sebök. Er gewann Preise beim Europäischen Klavierwettbewerb und erhielt den Silbernen Vriendenkrans des Concertgebouw. Derzeit ist er Professor an der Robert-Schumann-Hochschule in Düsseldorf, wo er in den letzten Jahren den Lehrplan für den neuen Masterstudiengang Lied entwickelt hat.
Eijsackers tritt häufig als Solist, Kammermusiker und Liedpianist auf und bildet mit Henk Neven ein inspiriertes Liedduo. Darüber hinaus ist er regelmäßig als Jurymitglied und Meisterkursleiter im In- und Ausland zu Gast und besucht Litauen regelmäßig als "Botschafter für das Kunstlied". Darüber hinaus ist Eijsackers künstlerischer Leiter des Internationalen Student Song Duo Wettbewerbs in Groningen, der im November 2024 zum siebten Mal stattfand. Seit 2022 ist er zusammen mit Henk Neven der künstlerische Leiter des Festivals.
Großer Kirchensaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Henk Neven is de liedvertolker die het metier tot in het kleinste detail beheerst. Geholpen door zijn fluwelen, uiterst wendbare bariton kan hij zich optimaal op de tekst concentreren en daarmee fascinerende vergezichten openen.
~ Opus klasssiek
Hans Eijsackers - die als solist 'los' mag gaan - geeft zijn meesterbrevet af op het gebied van kleuring en timing. Zijn rubati en accelerandi zijn fabuleus ingebed in een diep geurende klankenrijkdom.
~ Opus klasssiek