Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 309,- i.p.v. € 515,-
Bezoek het openingsweekend met maar liefst 30% korting!
(vrij. t/m zo. 18 mei) € 151,- i.p.v. € 215,-
Let op: leden vanVrienden van het Lied krijgen met de code die zij per mail ontvangen korting op een dagkaart voor zaterdag 17 mei. Lees meer >
Op zaterdag 17 mei organiseert Vrienden van het Lied opnieuw een Dag van het Lied in samenwerking met Internationaal Lied Festival Zeist. Deze editie bevat naast drie recitals door duo’s van de vereniging ook een presentatie door studenten van het ArtEZ Conservatorium en het vernieuwende LiedLab met studenten van het Utrechts Conservatorium. Verder kunt u een bijzondere versie van College Tour bijwonen, waarin Leo Samama in gesprek gaat met componiste Monique Krüs. Daarna biedt zij een studentenduo uit Maastricht de unieke kans om te werken aan een van haar eigen composities. Natuurlijk kunt u ook weer zelf zingen tijdens het Meezingconcert of een boeiende lezing door musicoloog Dinant Krouwel bijwonen.
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Welkom met koffie en thee
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Excludable Femininity – Female identity in art songs
Julia Kurig, mezzosopraan
Sofi Simeonidis, piano
In de afgelopen eeuwen was het feit dat je vrouw was een reden voor uitsluiting en discriminatie. Zelfs vandaag de dag zijn het onderscheid en de beperkingen op basis van sekse en gender gemeengoed – en muziek is daarop geen uitzondering. Het was veel moeilijker om als vrouw musicus of componiste te zijn. Toch zijn er veel geweldige, creatieve en intelligente vrouwen geweest die muziek hebben gecomponeerd en gemaakt. Maar hun werk wordt vaak vergeten en overschaduwd door dat van hun mannelijke collega’s.
In dit programma brengen Julia Kurig en Sofi Simeonidis liederen van componistes én componisten. Met het beeld van vrouwen dat door mannen is gecreëerd en wordt gereproduceerd in hun liederen, en natuurlijk werken van vrouwen zelf, willen ze proberen vergeten en uitgesloten artiestes en hun muziek beter te leren kennen.
Programma
Franz Schubert (1797-1828)
Heidenröslein D 257 (Goethe)
Ethel Smyth (1858-1944)
The Clown (Baring)
Anna Cramer (1873-1968)
Blondhaar mein Lieb‘ (Kampmann)
Hanns Eisler (1898-1962)
Lied eines Freudenmädchens (uit: 7 Lieder über die Liebe; Brecht)
Mariechen (uit: Zeitungsausschnitte op. 11; Anoniem)
Heiratsannonce (Liebeslied eines Kleinbürgermädchens) (uit: Zeitungsausschnitte op. 11; Anoniem)
Liza Lehmann (1862-1918)
If no one ever marries me (Alma-Tadema)
Dora Pejačević (1885-1923)
Als du mich einst gefunden hast (uit: Mädchengestalten op. 42; Rilke)
Viele Fähren sind auf den Flüssen (uit: Mädchengestalten op. 42; Rilke)
Emilie Mayer (1812-1883)
Der Erlkönig (Goethe)
Alma Mahler-Werfel (1879-1964)
Die Stille Stadt (Dehmel)
Henriëtte Bosmans (1895-1952)
La chanson des marins hâlés (Fort)
Rebecca Clarke (1886-1979)
The Seal Man (Masefield)
Olivier Messiaen (1908-1992)
Doundou Tchil (uit: Harawi; Messiaen)
Pauze
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Presentatieconcert ArtEZ Conservatoriumstudenten
Rosa Ligtermoet, sopraan
Aaike Nortier, mezzosopraan
Carmen de Haan, alt-mezzosopraan
Wouter Munsterman, piano
Zangtrio Tricolore bestaat uit drie studenten van ArtEZ. Tijdens de Dag van het Lied vertolkt het composities geïnspireerd op het thema The future of music - Music of the future, met sololiederen en trio’s. Wouter Munsterman, correpetitor aan ARtEZ Conservatorium, neemt plaats achter de vleugel.
Kleine kerkzaal / Zusterplein 20 / 3703 CB Zeist
…Und morgen wird die Sonne wieder scheinen
meezingconcert
Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Femke de Graaf, piano
Grijp uw kans en zing heerlijk mee met alt-mezzo Cécile van de Sant en pianiste Femke de Graaf. Zij hebben een prachtige keuze gemaakt met toppers uit het tijdloze Duitstalige liedrepertoire. Het duo neemt u aan de hand en leidt u in een kleine drie kwartier al zingend door de dag heen, van de vroege ochtend tot de avond en nacht. Waarna de volgende ochtend de zon weer zal schijnen.
De teksten worden op papier uitgedeeld, dus u hoeft niets mee te nemen behalve zin in zingen. Het meezingconcert is een bijzondere gelegenheid om samen grootse liederen te zingen. Een ervaring om nooit te vergeten!
Programma
Franz Schubert (1797-1828)
Lachen und Weinen D 777 (Rückert)
Hugo Wolf (1860-1903)
Das verlassene Mägdlein (Mörike)
Robert Schumann (1810-1856)
Der Nussbaum op. 25/3 (Mosen)
Wolfgang Amadeus Mozart
Abendempfindung KV 523 (Campe)
Johannes Brahms (1833-1897)
Vergebliches Ständchen op. 84/4 (anoniem)
Robert Franz (1815-1892)
Gute Nacht op. 5/7 (Eichendorff)
Franz Schubert (1797-1828)
Wanderers Nachtlied D 768 (Goethe)
Robert Schumann (1810-1856)
Waldesgespräch op. 39/3 (Eichendorff)
Richard Strauss (1864-1949)
Die Nacht op. 10/3 (von Gilm)
Richard Strauss (1864-1949)
Morgen! op. 27/4 (Mackay)
Pauze
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
En toen zei ze …
Maria Portela Larisch, sopraan
Jou-an Chen, piano
Het spelen en zingen van liederen is een geweldige manier om kennis te maken met prachtige poëzie en er dieper in te duiken. Via muziek ontdekten Larisch en Chen het werk van voortreffelijke dichteressen en besloten een programma te wijden aan deze vrouwen. Want ondanks grote tegenslagen in hun levens bleven ze poëzie schrijven en kunnen wij nu kennis nemen van de wereld zoals zij die zagen. In het Duits, Frans of Engels verwoordden zij hun visie op liefde, natuur, leven en dood. Om het belang van deze dichteressen te benadrukken, staan zij eerst vermeld in het programma. Laten we luisteren naar wat ze te zeggen hebben.
Programma
Marianne von Willemer (1784-1860)
Was bedeutet die Bewegung (Schubert; D 720)
Ach um deine feuchten Schwingen (Mendelssohn; op. 34/4)
Elisabeth Kulmann (1808-1825)
Mond, meiner Seele Liebling (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Du nennst mich armes Mädchen (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Der Zeisig (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Louise de Vilmorin (1902-1969)
Reine des mouettes (uit: Métamorphoses; Poulenc; FP 121)
Dans l’herbe (uit: Fiançailles pour rire ; Poulenc; FP 101)
Il vole (uit: Fiançailles pour rire; Poulenc; FP 101)
Karoline von Günderrode (1780-1806)
Hochrot (uit: Das Rot; Rihm)
Emily Dickinson (1830-1886)
Bee, I’m expecting you! (uit: Six Poems of Emily Dickinson; Duke)
Heart, we will forget him (uit: Twelve Poems of Emily Dickinson; Copland)
Will there really be a morning (uit: Three Dickinson Songs; Prévin)
Good Morning Midnight (uit: Three Dickinson Songs; Prévin)
Sara Teasdale (1884-1933)
The Hour (uit: The Metropolitan Tower and Other Songs; Laitman)
To a Loose Woman (uit: The Metropolitan Tower and Other Songs; Laitman)
Barbara (1930-1997)
Dis, quand reviendras-tu? (Barbara)
Kleine kerkzaal / Zusterplein 20 / 3703 CB Zeist
College Tour
Monique Krüs, componiste
Leo Samama, musicoloog en gespreksleider
Studentenduo Conservatorium Maastricht
De College Tour bestaat dit jaar uit twee delen. Leo Samama, voorzitter van Vrienden van het Lied, interviewt kort componiste Monique Krüs. Aansluitend werkt Krüs met een duo uit de liedklas van het Conservatorium Maastricht aan een van haar eigen liederen. Een unieke kans voor de studenten om te kunnen werken met een nog levende componiste en een bijzondere belevenis voor het publiek.
Pauze
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
LiedLab
liedrecital
Studenten Utrechts Conservatorium
Vernieuwing en inspiratie vind je door te experimenteren. Tijdens de theatrale, vocale serie LiedLab van Vrienden van het Lied krijgen studenten de vrije hand in het vormgeven van een kort recital. Het is elk jaar weer een verrassing is wat het publiek te zien en te horen krijgt. Dit jaar verzorgen studenten van het Utrechts Conservatorium dit experimentele concert.
Kleine kerkzaal / Zusterplein 20 / 3703 CB Zeist
Lili Boulanger: Clairières dans le ciel
Dinant Krouwel, musicoloog
In 1914 componeerde Lili Boulanger een groots opgezette en indrukwekkende 13-delige cyclus op teksten van de toen bekende dichter Francis Jammes. Zijn teksten komen we ook tegen bij componisten als Durey, Honegger, Jolivet en Milhaud. Dinant Krouwel neemt in zijn lezing twee liederen uit Clairières dans le ciel onder de loep: Par ce que j’ai souffert and Je garde une médaille d’elle. Dit elfde en twaalfde lied geven een mooi beeld van deze aangrijpende cyclus waarin liefde en lijden om voorrang strijden. Beide werken zijn ook een goede afspiegeling van de compositorische vaardigheden van Lili Boulanger. Op zondag 18 mei [interne link] voeren sopraan Katharine Dain en pianist Sam Armstrong deze fascinerende cyclus in zijn geheel uit.
Pauze
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Monologe
Florian Just, bariton
Jan Paul Grijpink, piano
Een monoloog is een gesprek met jezelf in zijn meest authentieke vorm. Het is onvervalste emotie en een oprechte poging om te definiëren wie en wat je bent binnen je zelfopgelegde grenzen; zonder tegenspraak, zonder luisteraar, zonder hulp van buitenaf. Kunnen we dat überhaupt nog: onszelf tegenkomen in een monoloog in een wereld waarin je meer en meer moet netwerken en in dialoog bent? Zijn we nog wel onszelf of zijn we informatie-consumenten zonder vrije wil, wiens toekomst wordt bepaald door algoritmes? Waar vinden we nog rust voor reflectie tijdens die storm van informatie, waarin we dagelijks verstrikt raken?
Monologe is een poging aan de hand van liederen en liedcycli dichter bij die grote vragen van het leven te komen. Wat heeft me gevormd, wie ben ik nu en waar ben ik naar op weg? Just en Grijpink doen dat met werken van Schubert tot Ives en Barber en van bloedserieus tot humoristisch. Beroemde dichters als Goethe, Hölderlin en Robert Browning richten zich via die muziek rechtstreeks tot ons, maar ook veel minder beroemde schrijvers laten van zich horen. Georg Philipp Schmidt bijvoorbeeld, die u wel kent van de regel: ‘Dort wo du nicht bist, dort ist das Glück.’
Ook op de vraag: is er een toekomst waarin ons het lukt gelukkig te zijn? probeert Monologe een antwoord te vinden. Bestaat geluk, of vinden we het alleen als we opgaan in fantasiewerelden zoals Don Quichot met zijn boerenprinses Dulcinée? In 1932 werden Ravel en Ibert gevraagd een reeks liederen rond deze tragikomische figuur te schrijven als ‘soundtrack’ voor een film. Geen van beiden wist van de ander dat hij dezelfde vraag had gekregen. De keuze viel uiteindelijk op Ibert en Ravel was – uiteraard – niet erg blij met dit resultaat. Na afloop van dit concert mag u zelf jureren, want beide versies worden uitgevoerd.
Programma
Franz Schubert (1797-1828)
Der Wanderer D 489 (Schmidt von Lübeck)
Samuel Barber (1910-1981)
At Saint Patrick’s Purgatory (uit: Hermit Songs; anonieme Ierse teksten uit de 8e tot 13 eeuw)
The Desire for Hermitage (uit: Hermit Songs; anonieme Ierse teksten uit de 8e tot 13 eeuw)
Jacques Ibert (1890-1962)
Chansons de Don Quichotte
Chanson du départ de Don Quichotte (Ronsard)
Chanson à Dulcinée (Arnoux)
Chanson du Duc (Arnoux)
Chanson de la mort de Don Quichotte (Arnoux)
Hermann Reutter (1900-1985)
Drei Monologe des Empedokles (Hölderlin)
In meine Stille kamst du
Euch ruf ich über das Gefild herein
Ha! Jupiter, Befreier!
Charles Ives (1874-1954)
From Paracelsus (Browning)
Mirage (Rossetti)
Maurice Ravel (1875-1937)
Don Quichotte à Dulcinée (Morand)
Chanson romanesque
Chanson épique
Chanson à boire
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
Nazit met een drankje en een meet-and-greet met de musici.
Jou-an Chen / piano
Jou-an Chen begon haar muzikale carrière met piano- en hobolessen. Op 11-jarige leeftijd won zij de eerste prijs op de International Young Musician Competition ‘Città’ di Barletta’ in Italië en besloot zij zich toe te leggen pianospelen. Ze studeerde achtereenvolgens aan de National Taiwan Normal University, de L’École Normale de Musique de Paris en behaalde haar master Liedgestaltung aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln bij Ulrich Eisenlohr. Chen geeft wereldwijd solorecitals en werkt als liedcomponist samen met bariton Anton Kirchhoff en sopraan Maria Portela Larisch. Met de laatste won zij in 2023 de eerste prijs van het Liedwettbewerb der Hochschule für Musik und Tanz Köln. Met Maria Portela Larisch werd zij in januari 2024 als liedduo toegelaten tot de Vrienden van het Lied.
Femke de Graaf / piano
Femke de Graaf begon al jong met musiceren en soleerde op vijftienjarige leeftijd al in het Eerste Pianoconcert van Beethoven. Zij behaalde haar master aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij studeerde bij Mila Baslawskaja. Naast haar opleiding tot solo-pianist specialiseerde zij zich in liedbegeleiding bij Rudolf Jansen en opera coaching bij Han Louis Meijer en volgde masterclasses bij onder anderen Roger Vignoles, Kelvin Grout, Graham Johnson en Thomas Quasthoff.
Sinds haar studietijd vormt zij een duo met Francis van Broekhuizen en is regelmatig te horen in recitals met bekende zangers. Daarnaast heeft De Graaf een eigen lespraktijk, is repetitor bij koren en masterclasses en is verbonden aan de afdeling educatie van De Nationale Opera, waar zij workshops geeft aan middelbare scholieren.
Jan-Paul Grijpink / piano
Jan-Paul Grijpink studeerde aan HKU Utrechts Conservatorium en het Conservatorium van Amsterdam waar hij zich specialiseerde in liedbegeleiding en opera. Aansluitend op zijn studie was hij werkzaam bij de toenmalige Opera Studio Nederland – nu DNO – en bij de Nederlandse Reisopera. Hij vormt een vast liedduo met bariton Florian Just met wie hij vele prijzen won, waaronder die voor de beste interpretatie van het Schubert-lied, bij het concours ‘Schubert und die Musik der Moderne’ in Graz. De cd’s die zij opnamen voor het label Etcetera werden door de nationale en internationale pers lovend ontvangen. Grijpink werkte daarnaast samen met tal van andere bekende zangers en zangeressen als Thomas Oliemans, , Karin Strobos, Henk Neven en Tania Kross. Momenteel is hij als correpetitor verbonden aan De Nationale Opera.
Florian Just / bariton
Florian Just begon al op vroege leeftijd met zijn muzikale opleiding bij het Dresdner Kreuzchor en voltooide zijn studie aan de Conservatoria van Amsterdam en Metz bij Udo Reinemann. Hij wordt geprezen om zijn expressiviteit, warme klankkleur, vocale wendbaarheid en veelzijdigheid. Just is dan ook regelmatig te horen op concertpodia wereldwijd en werkte samen met vooraanstaande dirigenten als Jos van Veldhoven, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw en Markus Stenz. Hij voelt zich thuis is alle genres van het vocale repertoire, van opera en oratoria tot kamermuziek en liedkunst. Just won de Vriendenkrans én de persprijs van het Concertgebouw Amsterdam en samen met pianist Jan-Paul Grijpink de Schubertprijs op het concours ‘Schubert und die Musik der Moderne’ in Graz.
Dinant Krouwel / musicoloog
Dinant Krouwel studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht met als specialisatie liedkunst. Hij is bedrijfsleider van muziekhandel Broekmans & van Poppel in Utrecht en werkt voor hun uitgeverij. Een aantal maal per jaar schrijft hij met grote kennis van zaken over nieuwe uitgaven van bekend en onbekend liedrepertoire in het ledenblad van de Vereniging Vrienden van het Lied. Als editor werkte hij mee aan de nieuwe uitgave van de liederen van Alphons Diepenbrock.
Krouwel begeleidt diverse vocalisten aan de piano en geeft, samen met zangpedagogen, interpretatielessen. Daarnaast houdt hij lezingen op liedgebied.
Monique Krüs / componist
Monique Krüs studeerde psychologie aan de Universiteit van Utrecht en combineerde dat met een voorbereidend jaar klassiek gitaar aan HKU Utrechts Conservatorium. Aan dat conservatorium studeerde ze uiteindelijk zang en herontdekte haar liefde voor opera en nieuwe muziek. Een jaar aan de operaklas van het Mozarteum in Salzburg volgde. Krüs studeerde ook directie bij Vincent de Kort en Jan Stulen, maar is als componist volledig autodidact. Haar ruime ervaring als zangeres is bijzonder waardevol bij het schrijven van muziek voor uiteenlopende projecten. Zo schreef zij onder meer opera, muziektheater, liederen en kamermuziek. Haar composities zijn kleurrijk en veelzijdig en bevatten vaak educatieve elementen. Daarnaast werkt Krüs als vocal coach met individuele zangers*essen, ensembles en koren.
Julia Kurig / mezzosopraan
Julia Kurig ontdekte al op jonge leeftijd haar nieuwsgierigheid naar en affiniteit met het kunstlied. Ze studeert klassieke zang aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln en ontving beurzen van de Richard Wagner Society en de Hans und Eugenia Jütting Foundation. Aan de Liedakademie van Keulen had ze les van Ulrich Eisenlohr. Masterclasses volgde ze bij onder meer Elisabeth Glauser, Michael Gees en Stefan Irmer.
Kurig doet graag onderzoek naar de interpretatie van liederen en ontwikkelde een bijzondere liefde voor minder bekend repertoire en componisten*es. Zo gaf zij verschillende recitals met werken van vrouwelijke componisten en Japanse kunstliederen uit de 19e eeuw. Ze vormt een duo met Sofi Simeonidis met wie zij in januari 2024 werd toegelaten tot de Vrienden van het Lied.
Maria Portela Larisch / sopraan
Maria Portela Larisch begon haar muzikale opleiding aan de kooracademie van de Munt in Brussel en studeert sinds 2018 aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln; eerst bij Christoph Prégardien en daarna Kai Wessel. Met pianist Michael Gees als mentor ontwikkelde ze een grote interesse in improvisatie. Daarnaast is ze mede-oprichter van het trio Gilu (sopraan, viool en harp), waarmee ze in 2022haar eerste solo-cd opnam. Met haar duopartner pianist Jou-an Chen behaalde ze in 2023 de eerste prijs op het interne Liedconcours van de Hochschule für Musik und Tanz Köln en bereikte de eindronde van het Hidalgo Festival in München. Sinds januari 2024 zijn zij als liedduo toegelaten tot de Vrienden van het Lied.
Leo Samama / musicoloog
Leo Samama studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en compositie bij Rudolf Escher. Hij was verbonden aan het Utrechts Conservatorium als docent muziek en cultuurgeschiedenis. Aansluitend werd hij docent muziek van de 20e eeuw aan de Universiteit Utrecht. Samama was tevens muziekrecensent bij De Volkskrant en NRC Handelsblad en staat bekend als dé Nederlandse expert op het gebied van moderne muziek en het muziekleven in Nederland.
Hij schreef meerdere artikelen en boeken en geeft met grote regelmaat lezingen en gastcolleges met onder andere de relatie tussen muziek en poëzie als thema. Zijn hoorcolleges zijn te beluisteren op cd’s voor Home Academy.
Cécile van de Sant / alt-mezzosopraan
Cécile van de Sant ronde haar studie cum laude af aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam waar zij studeerde bij Cora Canne Meijer. Aansluitend vervolgde zij haar studie in New York. Ze vertolkte wereldwijd een grote verscheidenheid aan operarollen in werken van onder anderen Monteverdi, Händel, Gluck, Mozart, Wagner, Britten en Philip Glass.
Daarnaast was zij veelvuldig te horen in oratoria en met orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ter ere van de 90th verjaardag van Pierre Boulez zong zij diens Le Marteau sans Maître met het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard. Ook zong zij vele liedrecitals met pianisten als Thom Janssen, Thom Bollen, Nathalie Doucet en recenter met Kelvin Grout.
Sofi Simeonidis / piano
Sofi Simeonidis begon haar muzikale opleiding aan de Sakaria Paliashvili Music High School in Tbilisi, waar zij zich toelegde op piano, liedcompositie en kamermuziek. Al op zevenjarige leeftijd trad ze op met het symfonieorkest in haar geboortestad. Vervolgens studeerde piano, liedinterpretatie en -begeleiding in Tbilisi, Detmold en recent aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln bij Ulrich Eisenlohr. Daarnaast won verschillende prijzen, waaronder in november 2024 de eerste prijs van de International LiedDuo Competition met Valerie Haunz. Verder ontving zij verscheidene beurzen en volgde volgende masterclasses bij gerenommeerde pianisten als Jan Philip Schulze, Peter Nelson en Paolo Giacometti. Simeonidis vormt een liedduo met Julia Kurig met wie zij in januari 2024 werd toegelaten tot de Vrienden van het Lied.
Let op: leden van Vrienden van het Lied krijgen met de code die zij van de vereniging per mail ontvangen korting op een dagkaart voor zaterdag 17 mei (€ 40 i.p.v. normaal € 68). Deze dagkaart geeft toegang tot de Dag van het Lied én het avondrecital met James Newby en Malcolm Martineau. De code voert u in bij het afrekenen. Meer over het gebruiken van een kortingscode vindt u op de pagina frequently asked questions.
O, wat is er toch een hoop prachtig zangtalent!
~ Henriette Feith, sopraan
Sign up for our digital newsletter (in Dutch). Then we will keep you informed and you won't miss a thing!
Truus en Gerrit van Riemsdijk Stiftung
geef jong talent een kans…