Ekaterina Levental, mezzosopraan
Chris Koolmees, regie
Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 309,- i.p.v. € 515,-
Bezoek het openingsweekend met maar liefst 30% korting!
(vrij. t/m zo. 18 mei) € 151,- i.p.v. € 215,-
Dagkaart € 68,- ipv € 85,-.
La Voix Humaine is een echte klassieker, oorspronkelijk geschreven als theatermonoloog. De tekst van Jean Cocteau ontstond in 1930, de begintijd van de telefonie. Francis Poulenc componeerde er in 1958 muziek bij en zo ontstond deze opera in één bedrijf. De versie die u vanavond hoort brengt het wanhopige gesprek tussen een camgirl en haar ex naar deze tijd. Zij verzet zich wanhopig tegen het definitieve afscheid via een videochat. Dat wij als publiek alleen haar stem horen, maakt dat de woorden van haar gesprekspartner aan onze verbeelding worden overgelaten, terwijl we tegelijkertijd haar wanhoop perfect kunnen meevoelen. Nooit klonk liefdesverdriet zo hartverscheurend mooi.
La Voix Humaine FaceTime combineert de oorspronkelijke tekst met fragmenten uit een andere eenakter van Cocteau, Le Bel Indifférent, geschreven voor Édith Piaf in 1940. Chris Koolmees creëerde daarmee een enscenering die een geheel nieuwe dimensie toevoegt aan deze klassieker: de mens die onthecht raakt van de samenleving, in een gevaarlijk spel met steeds wisselende waarheden.
Dit programma duurt een uur en heeft geen pauze.
Spuug (tekst: Jibbe Willems)
Francis Poulenc (1899-1963)
La Voix Humaine (Cocteau)
De pianopartij bij La Voix Humaine is ingespeeld door Yoram Ish-Hurwitz.
Chris Koolmees / regisseur
Chris Koolmees studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming Tilburg en de AKI Enschede en startte zijn loopbaan als decor- en lichtontwerper en regieassistent voor diverse theatergroepen. Sinds 1989 werkt hij als vormgever voor Nederlandse en Belgische tv-producenten, ontwerpt hij decors en leaders. Daarnaast werkt hij als conceptontwikkelaar en vormgever aan tentoonstellingen en ontwikkelt interactieve installaties voor de publieke ruimte en past deze ook toe in zijn theatervormgeving. In zijn werk als theaterregisseur onderzoekt hij nieuwe wegen om klassieke en hedendaagse muziek te ensceneren. Samen met Ekaterina Levental vormt hij LEKS Compagnie en produceert hij kleinschalige muziektheater projecten voor een breed publiek.
Ekatarina Levental / mezzosopraan
Ekatarina Levental studeerde cum laude af in hoofdvakken zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan ArtEZ Conservatorium in Enschede, de Hochschule für Musik Detmold en Codarts Rotterdam. Zij is te horen in verscheidene operarollen en treedt op als theaterperformer in eigen producties waarbij zij zichzelf begeleidt op harp. Met pianist Frank Peters werkte Levental de afgelopen jaren aan het Medtner Project waarvoor zij alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner opnamen.
Met regisseur Chris Koolmees ontwikkelt Levental diverse muziektheaterprojecten, waaronder het autobiografische drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw. In deze persoonlijke voorstellingen neemt zij het publiek mee op de weg die zij met haar familie aflegde van haar geboortegrond Tasjkent naar Nederland.
Theater Figi / Willem Pijperzaal / Het Rond 2 / 3701 HS Zeist
Ekatarina Levental geeft met haar gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence indringend stem en gezicht aan La Voix humaine.
~ NRC
Sign up for our digital newsletter (in Dutch). Then we will keep you informed and you won't miss a thing!
Truus en Gerrit van Riemsdijk Stiftung
geef jong talent een kans…