led by Annelies van Gerven and Lidwien Boumans.
Registration is possible until Sunday 30 maart.
€ 440,00 per duo / maximaal 6 duo’s
Registration is possible until Sunday 30 maart.
Before the start of the festival in May, you will receive one free ticket for the recital on Saturday evening, 17 May The Past and theFuture by James Newby and Malcolm Martineau and a passport to the public master classes for professionals.
Annelies van Gerven, singing teacher
Lidwien Boumans, pianodocent
Er is een tijd geweest waarin er voor bepaalde muziek geen toekomst meer was: te joods, te zwart, te modern, te atonaal, te nationalistisch, te folkloristisch, te alledaags, te laag-bij-de-gronds … Hele muziekstromingen en genres werden in Nazi-Duitsland bestempeld als ‘entartete kunst’. Impressionistische of atonale werken – zoals van Claude Debussy en Alban Berg – werden in de ban gedaan. Vermeende politieke kleur bepaalde of je werk goed was of niet. Kurt Weill? Te Marxistisch en bovendien joods. Of Hanns Eisler: atonaal, Marxistisch én joods. En wat te denken van de muziek van zwarte componisten als George Gershwin, of vrouwen als Henriette Bosmans?
Tegelijkertijd werd andere muziek opgehemeld. Werken van de zogenaamde ‘Duitse helden’ – Strauss, Wagner, Beethoven, Brahms en Schumann – werd juist heel veel ten gehore gebracht. Annelies van Gerven en Lidwien Boumans nodigen liedduo’s (zanger*es-pianist*e) uit twee liederen te kiezen: een lied van een componist of muziekgenre dat ‘verboden’ was en een uit werken die niet ‘verboden’ werden. Het belooft een spannende confrontatie te worden! Je vindt een lijst met liederen ter inspiratie onder ‘repertoire’.
Met de docenten stem je af aan welke twee liederen je tijdens deze masterclass werkt. Er is plaats voor zes duo’s. De eerste masterclass is op zaterdag 12 april onder leiding van Lidwien Boumans. De masterclasses op zaterdag 17 en zaterdag 24 mei zijn onder leiding van beide docenten. Ter afsluiting breng je het geleerde in praktijk tijdens het presentatierecital op zaterdagmiddag 24 mei in de kleine kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente.
Sign up by uiterlijk zondag 30 maart een mail te sturen aan educatie@ilfz.nl waarin je aangeeft aan welke twee liederen jullie willen werken. De liederen mogen samen maximaal 9 minuten duren. Jth hoeft geen geluidsopname aan te leveren. Er is plaats voor zes duo’s. De plaatsing is in volgorde van binnenkomst. Dus wacht niet te lang met je aanmelding. Kort nadat we die binnen hebben nemen we contact met je op. Daarna stem je je repertoirekeuze af met de docenten. Voor de betaling van de kosten ontvang je een factuur.
Cost
€ 440,00 per persoon
a maximum of 6 participants
You will receive an invoice for payment of the fees.
Before the start of the festival in May, you will receive one free ticket for the recital on Saturday evening, 17 May The Past and the Future by James Newby and Malcolm Martineau and a passport to the public master classes for professionals.
Closed master class
Zaterdag 12 april / 10.00 – 15.00 uur / locatie 4
Zaterdag 17 mei / 10.00 – 15.00 uur / locatie 4
Saturday 24 May / 10.00 – 13.00 uur / locatie 2
Presentation recital
Zaterdag 24 mei / 14.30 – 15.30 uur / locatie 2
Verboden repertoire
Henriette Bosmans (1895-1952)
Chanson
Le diable dans la nuit
Claude Debussy (1862-1918)
C’est l’extase langoureuse
uit: Les Chansons de Bilitis
1. La Flûte de Pan
2. La Chevelure
3. Le Tombeau des Naïades
Alban Berg (1885-1935)
Nacht
Schilflied
Die Nachtigall
Henri Duparc (1848-1933)
Lamento
Soupir
Chanson Triste
Phidylé
Hanns Eisler (1898-1962)
uit: Vier Lieder für Arbeitermütter
1. Als ich dich in meinem Leib trug
2. Als ich dich gebar
3. Ich hab dich ausgetragen
4. Mein Sohn, was immer auch aus dir werde
Ballade von der Judenhure Marie Sanders
Vom Sprengen des Gartens
Die Heimkehr
An den kleinen Radioapparat
An die Nachgeborenen I en II
George Gershwin (1898-1937)
Summertime
My man’s gone now
Edvard Grieg (1843-1907)
Die verschwiegene Nachtigall
Abschied (Das gelbe Laub erzittert)
Letzter Frühling
Solvejgs Lied (Der Winter mag scheiden)
Reynaldo Hahn (1874-1947)
À Chloris
L'heure exquise
Gustav Mahler (1860-1911)
uit: Lieder eines fahrenden Gesellen
1. Wenn mein Schatz Hochzeit macht
2. Ging heut Morgen über’s Feld
3. Ich hab’ ein glühend Messer
4. Die zwei blauen Augen
uit: Rückertlieder
1. Ich atmet’einen linden Duft
2. Liebst du um Schönheit
3. Blicke mir nicht in die Lieder
4. Ich bin der Welt abhanden gekommen
5. Um Mitternacht
uit: Kindertotenlieder
1. Nun will die Sonn’ so hell aufgehn
2. Nun seh’ ich wohl, warum so dunkle Flammen
3. Wenn dein Mütterlein
4. Oft denk’ ich, sie sind nur ausgegangen
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1808-1847)
Hexenlied
Henri Thacker Burleigh (arrangement)
Sometimes I feel like a motherless child (negro spiritual)
Francis Poulenc (1899-1963)
uit: Fiançailles pour rire
2. Dans l’herbe
4. Mon cadavre est doux comme un gant
5. Violon
6. Fleurs
uit: Métamorphoses
2. C’est ainsi que tu es
uit: Banalités:
1. Chanson d’Orkenise
2. Hôtel
3. Voyage à Paris
4. Sanglots
uit: La courte paille
1. Le sommeil
2. La reine de coeur
3. Lune d’Avril
Bleuet
C
Maurice Ravel (1875-1937)
uit: Cinq mélodies populaires grecques:
1. Le réveil de la mariée
2. Là-bas vers l’église
3. Chanson des cueilleuses de lentisques
Kurt Weill (1900-1950)
Das Lied vom Surabaya-Johnny
Denn wie mann sich bettet, so liegt man
Je ne t’aime pas
Nanna’s lied
Der Abschiedsbrief
Die Moritat vom Mackie Messer
Die Seeräuber-Jenny
Youkali
One life to live
Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit
Ach, bedenken Sie, Herr Jacob Schmidt
Niet verboden repertoire
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
uit: An die ferne Geliebte
1. Auf dem Hügel sitz ich
2. Nimm sie hin denn, diese Lieder
Johannes Brahms (1833-1897)
An die Nachtigall
O wüsst’ ich doch den Weg zurück
Alte Liebe
Feldeinsamkeit
Sapphische Ode
Schön war, das ich dir weihte
Der Tod, das ist die kühle Nacht
Wie Melodien zieht es mir
Immer leiser wird mein Schlummer
Wie bist du meine Königin
Die Mainacht
Dein blaues Auge
Du sprichst dass ich mich taüschte
Mädchenlied (Auf die Nacht in der Spinnstub’n)
Nicht mehr zu dir zu gehen
Da unten im Tale
Treue Liebe
Wie rafft ich mich auf
Franz Lehár (1870-1948)
Viljalied
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Abendempfindung
Der Zauberer
Als Louise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte
Robert Schumann (1810-1856)
Frauenliebe und -leben op. 42
Dichterliebe op. 48
Liederkreis op. 39
uit: Myrthen
Aus den Hebräischen Gesängen
Richard Strauss (1864-1949)
Tomorrow
Zueignung
That night
Richard Wagner (1813-1883)
uit: Wesendonk Lieder
1. Der Engel
2. Im Treibhaus
Annelies van Gerven / zangdocente
Annelies van Gerven studeerde zang aan het Conservatorium van Utrecht. Tijdens het tweede Internationaal Concours voor Liedbegeleiders in 1988 behaalde zij samen met pianiste Lidwien Boumans de prijs voor het beste Nederlandse duo. Voor Van Gerven is lesgeven een grotere passie dan zelf op het podium te staan. Zij geeft les aan jong en oud in zowel klassiek- als musicalrepertoire. Bij het KunstenHuis Idea afdeling muziek in Zeist leidde ze bijna dertig jaar Het Zangtheater. Voor haar geldt dat er niets leukers is, dan van je hobby je vak maken.
Lidwien Boumans / pianodocente
Lidwien Boumans studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Uhlhorn en liedbegeleiding bij Thom Bollen. Met zangeres Annelies van Gerven won ze de prijs voor het beste Nederlandse duo bij het Internationaal Liedbegeleiders Concours. Zangles kreeg zij bij Michel de Kort.
Boumans was correpetitor bij Meinard Kraak, haar grote mentor en inspirator in poëzie en muziek. Ze werd een veelgevraagd liedbegeleidster bij concerten en concoursen. Zij bedacht de Liedklas voor amateurduo’s. In haar eigen muziekbedrijf De Toetsenhoek geeft ze pianoles en coacht liedduo’s. Daarnaast zingt ze in Huis van de Weemoed door haarzelf vertaalde Portugese fado en eigen Nederlandstalig werk.
location 4 / master classes
The Klinker ArtsHouse Idea
Markt 3, 3701 JZ Zeist
location 2 / presentation recital
Small Hall Evangelical Brethren Church
Zusterplein, 3703 CB Zeist
Sign up for our digital newsletter (in Dutch). Then we will keep you informed and you won't miss a thing!
Truus and Gerrit van Riemsdijk Stiftung