Katharine Dain, sopraan
Sam Armstrong, piano
Lonneke van Straalen, viool
Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet
Anastasia Feruleva, cello
Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 309,- i.p.v. € 515,-
Bezoek het openingsweekend met maar liefst 30% korting!
(vrij. t/m zo. 18 mei) € 151,- i.p.v. € 215,-
Dagkaart € 68,- ipv € 85,-.
Tijdens dit recital keren bekende musici terug op ons podium. In 2022 maakten Katharine Dain en Sam Armstrong diepe indruk met hun recital Regard sur l’infini met werken van Messiaen en Saariaho. Lonneke van Straalen liet in 2023 haar viool zingen in de onvergetelijke Schubertiade De Pelgrim met onder andere Robert Holl.
Tijdens dit recital nemen deze musici u mee op een reis in letterlijke en figuurlijke zin. Want u luistert op drie locaties, binnen én buiten, naar werken die u langs verschillende belevingen van tijd voeren. Het recital begint met de zelden uitgevoerde cyclus Clairières dans le ciel. Een aangrijpende cyclus waarin liefde en lijden om voorrang strijden in het verhaal over een verloren liefde. Het is een meesterwerk van de veel te jong overleden Lili Boulanger, destijds een van de grootste beloftes voor de toekomst. Tijdens de Dag van het Lied [interne link] gaat musicoloog Dinant Krouwel dieper in op twee liederen uit deze cyclus.
Als intermezzo klinkt op een locatie buiten een improvisatie op klarinet. Geïnspireerd door Messiaen, die vogels zag als onze directe connectie met God en hun gezang in zijn werk probeerde te vangen, gaat Lars Wouters van den Oudenweijer in dialoog met de vogels die op dat moment van zich laten horen. Meer in het nu kan muziek niet zijn.
Het recital eindigt met het indrukwekkende Quatuor pour la fin du Temps van Messiaen, dat hij schreef toen hij tijdens WO II was geïnterneerd in een Duits krijgsgevangenenkamp. Het wordt algemeen beschouwd als een van zijn belangrijkste werken.Zijn ‘einde der tijden’ wordt hierin een lofzang op de eeuwigheid en onsterfelijkheid.
Verleden
Lili Boulanger (1893-1918)
Clairières dans le ciel (Jammes)
Elle était descendue
Elle est gravement gaie
Parfois je suis triste
Un poète disait
Au pied de mon lit
Si tout ceci n’est qu’un pauvre rêve.
Nous nous aimerons tant
Vous m’avez regardé
Les lilas qui avaient fleuri
Deux ancolies se balançaient sur la colline
Par ce que j’ai souffert
Je garde une médaille d’elle
Demain fera un an
pauze
Heden
Klarinetimprovisatie ‘Dialoog met de vogels’
Toekomst
Olivier Messiaen (1908-1992)
Quatuor pour la fin du Temps
Liturgie de cristal
Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
Abîme des oiseaux
Intermède
Louange à l’Éternité de Jésus
Danse de la fureur, pour les sept trompettes
Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
Louange à l’Immortalité de Jésu
Sam Armstrong / piano
Sam Armstrong studeerde piano aan het Royal Northern College of Music in Manchester en aansluitend in New York aan het Mannes College of Music, waar hij de meest prestigieuze prijzen in de wacht sleepte. Ook na zijn opleiding won hij meerdere prijzen en ontving laureaten. Armstrong volgde masterclasses bij onder meer Menahem Pressler, Murray Perahia, Pierre-Laurent Aimard en Roger Vignoles.
Inmiddels is hij een veelgevraagd solist en kamermusicus die geroemd wordt om de uitmuntende kwaliteit van zijn spel. Met Katharine Dain bracht hij twee cd’s uit: Regards sur l’infini uit, die een Edison Klassiek won in de categorie beste debuutalbum, en Forget This Night. Sinds september 2023 is hij hoofdvakdocent piano voor kamermuziek aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen.
Katharine Dain / sopraan
Katharine Dain studeerde af aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en het Mannes College of Music in New York. Inmiddels is zij een veelgevraagd soliste en kamermusicus en was te horen in diverse opera’s, oratoria en concertseries met vooraanstaande orkesten. Dain staat bekend om het gemak waarmee ze hedendaags repertoire vertolkt en om haar deelname aan experimentele, multidisciplinaire projecten. Als gepassioneerd voorvechtster voor het lied en kamermuziek, stond ze aan de wieg van menig ensemble, waarmee ze internationaal optrad.
Samen met Sam Armstrong bracht zij twee cd’s uit: Regards sur l’infini uit, die een Edison Klassiek won in de categorie beste debuutalbum, en Forget This Night.
Anastasia Feruleva / cello
Anastasia Feruleva is een van de meest veelbelovende cellistes van haar generatie. Ze begon op 5-jarige leeftijd met cello spelen en trad al van jongs af aan op in haar geboorteland Rusland. Haar bachelor behaalde ze aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag waar zij studeerde bij Larissa Groenenveld. Daarna vervolgde zij haar studie bij Troels Svane aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Beide studies rondde zij cum laude af.
Met haar expressiviteit en authenticiteit veroverde zij inmiddels de harten van het publiek. De manier waarop zij overtuigend technische vaardigheid combineert met een diepgaande artistieke uitdrukkingskracht wordt door critici alom geprezen. Feruleva trad wereldwijd op met als solist en kamermusicus.
Lonneke van Straalen / viool
Lonneke van Straalen is een van de meest eigenzinnige en ondernemende violisten van dit moment. Ze is kamermusicus en gastaanvoerder/gastconcertmeester van verschillende ensembles en orkesten in en buiten Nederland. Ze houdt van tradities maar probeert ook tegen het conventionele aan te duwen, steekt soms haar tong uit naar het bekende en wil het liefst een oneindigheid aan smaken verkennen. Van Straalen is oprichter van Internationaal Kamermuziek Festival Amersfoort – tegenwoordig September Me – en van ensemble Pynarello, een orkest dat vernieuwende speelwijzen onderzoekt en introduceert in het muziekleven. Met haar muzikale brouwerij TheDutchBrewhouse gaat ze onverwachte liaisons aan met kunstenaars uit verschillende disciplines. Verder is zij onder meer verbonden aan Splendor in Amsterdam, actief als adviseur bij omroep NTR en als bestuurder van het Amersfoorts Jeugd Orkest.
Lars Wouters van den Oudenweijer / klarinet
Lars Wouters van den Oudenweijer studeerde bij Walter Boeykens aan het Rotterdams Conservatorium en vervolgde zijn studie bij Charles Neidich aan The Juilliard School te New York. Hij behaalde eerste prijzen bij diverse nationale en internationale concoursen en debuteerde succesvol met een recital in het Concertgebouw Amsterdam in de serie Jonge Nederlanders. Sindsdien is hij regelmatig te beluisteren op internationale concertpodia in Europa en de VS.
Wouters van den Oudenweijer is een veelzijdig klarinettist. De laatste jaren verdiept. Hij zich in de contemporaine muziek en vertolkt deze regelmatig met diverse internationaal toonaangevende hedendaagse muziek ensembles. De verscheidene cd’s die hij opnam werden met lovende kritieken ontvangen. Verder is Wouters van den Oudenweijer als hoofdvakdocent verbonden aan Fontys Academy of the Arts in Tilburg.
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist
De vocale mogelijkheden van Katherine Dain zijn schier onuitputtelijk, onverschillig of het daarbij om de meest geraffineerde subtiliteiten of heftige exclamaties en alles daartussenin. Overal komt alles hoogst idiomatisch en met een weldadige scherpte, maar waar nodig tevens met een hartveroverende teder- en zachtheid, tot ons.
~ Opus Klassiek
Sam Armstrong is een empathische en subtiele pianist die het karakter van elk stuk nauwgezet boetseert.
~ NRC
Lars Wouters van den Oudenweijer heeft de intelligentie, de gevoeligheid en de fysiek om de muziek te laten bloeien.
~ Klassieke Zaken
Anastasia Feruleva speelt overtuigend, gepassioneerd en geeft boeiende interpretaties. Haar frasering is organisch en van een levendige intensiteit tot de laatste noot ...
~ Frankfurter Zeitung
Sign up for our digital newsletter (in Dutch). Then we will keep you informed and you won't miss a thing!
Truus en Gerrit van Riemsdijk Stiftung
geef jong talent een kans…