Verleden, heden en toekomst

Katharine Dain, sopraan
Sam Armstrong, piano
Lonneke van Straalen, viool
Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet 
Anastasia Feruleva, cello

Katharine Dain, sopraan
© Evelien van Rijn
Sam Armstrong, piano
© Andrej Grilc
Lonneke van Straalen, viool
© Sarah Wijzenbeek
Lars Wouters van den Oudenweijer, klarinet
© Lars Wouters van den Oudenweijer
Anastasia Feruleva, cello
© Hans van der Woerd
Festival Passe-Partout

Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting! € 309,- i.p.v. € 515,-

Weekend Passe-Partout

Bezoek het openingsweekend (vrij. t/m zo. 18 mei) met maar liefst 30% korting! € 151,- i.p.v. € 215,-

Dagkaart(en)

Dagkaart € 68,- ipv € 85,-.

  • Middagrecital Verleden, heden en toekomst
  • Avondrecital La Voix Humaine
Losse kaart(en)
  • normaal tarief € 45,-
  • tarief < 30 jaar € 10,- 

Tijdens dit recital keren bekende musici terug op ons podium. In 2022 maakten Katharine Dain en Sam Armstrong diepe indruk met hun recital Regard sur l’infini met werken van Messiaen en Saariaho. Lonneke van Straalen liet in 2023 haar viool zingen in de onvergetelijke Schubertiade De Pelgrim met onder andere Robert Holl.

Tijdens dit recital nemen deze musici u mee op een reis in letterlijke en figuurlijke zin. Want u luistert op drie locaties, binnen én buiten, naar werken die u langs verschillende belevingen van tijd voeren. Het recital begint met de zelden uitgevoerde cyclus Clairières dans le ciel. Een aangrijpende cyclus waarin liefde en lijden om voorrang strijden in het verhaal over een verloren liefde. Het is een meesterwerk van de veel te jong overleden Lili Boulanger, destijds een van de grootste beloftes voor de toekomst. Tijdens de Dag van het Lied [interne link] gaat musicoloog Dinant Krouwel dieper in op twee liederen uit deze cyclus.

Als intermezzo klinkt op een locatie buiten een improvisatie op klarinet. Geïnspireerd door Messiaen, die vogels zag als onze directe connectie met God en hun gezang in zijn werk probeerde te vangen, gaat Lars Wouters van den Oudenweijer in dialoog met de vogels die op dat moment van zich laten horen. Meer in het nu kan muziek niet zijn.

Het recital eindigt met het indrukwekkende Quatuor pour la fin du Temps van Messiaen, dat hij schreef toen hij tijdens WO II was geïnterneerd in een Duits krijgsgevangenenkamp. Het wordt algemeen beschouwd als een van zijn belangrijkste werken.Zijn ‘einde der tijden’ wordt hierin een lofzang op de eeuwigheid en onsterfelijkheid.

programma

Verleden
Lili Boulanger (1893-1918)
Clairières dans le ciel (Jammes)
Elle était descendue
Elle est gravement gaie
Parfois je suis triste
Un poète disait
Au pied de mon lit
Si tout ceci n’est qu’un pauvre rêve.
Nous nous aimerons tant
Vous m’avez regardé
Les lilas qui avaient fleuri
Deux ancolies se balançaient sur la colline
Par ce que j’ai souffert
Je garde une médaille d’elle
Demain fera un an

pauze

Heden
Klarinetimprovisatie ‘Dialoog met de vogels’

Toekomst
Olivier Messiaen (1908-1992)

Quatuor pour la fin du Temps
Liturgie de cristal
Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
Abîme des oiseaux
Intermède
Louange à l’Éternité de Jésus
Danse de la fureur, pour les sept trompettes
Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
Louange à l’Immortalité de Jésu

locatie
Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist

De vocale mogelijkheden van Katherine Dain zijn schier onuitputtelijk, onverschillig of het daarbij om de meest geraffineerde subtiliteiten of heftige exclamaties en alles daartussenin. Overal komt alles hoogst idiomatisch en met een weldadige scherpte, maar waar nodig tevens met een hartveroverende teder- en zachtheid, tot ons.

Sam Armstrong is een empathische en subtiele pianist die het karakter van elk stuk nauwgezet boetseert.

Lars Wouters van den Oudenweijer heeft de intelligentie, de gevoeligheid en de fysiek om de muziek te laten bloeien.

Anastasia Feruleva speelt overtuigend, gepassioneerd en geeft boeiende interpretaties. Haar frasering is organisch en van een levendige intensiteit tot de laatste noot ...

nl_NL