Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief. Dan houden wij u op de hoogte en mist u niets!
Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 343,- i.p.v. € 571,-
Dagkaart € 47,- ipv € 59,-.
De vertolkingen van Judith van Wanroij integreren dramatiek in een voordracht waarin zang en interpretatie een volmaakt geheel worden!
Aart van der Wal ~ Opus klassiek
Maarten Koningsberger excelleert als zanger, maar ook als ware verhaalverteller.
Aart van der Wal ~ Opus klassiek
Wat zijn de overeenkomsten tussen de herkomst van de liedkunst en popsongs van nu? Die laatste worden vaak aangeduid met de term ‘lichte muziek’, maar het is de vraag of dat terecht is. Want ook de troubadours van lang geleden waren singer-songwriters die rondtrokken om hun verhalen voor het voetlicht te brengen. Wanneer je je dat realiseert kijk je ineens heel anders naar liedjes en liederen. Wist u bijvoorbeeld dat Purcell de eerste was die liederen in kroegen speelde en zo naar een groter publiek bracht wat eerst nog alleen in de intimiteit van de huiskamer klonk? En ook de verhalen uit die liederen van toen en de songs van nu zijn van alle tijden. Ze gaan over liefde, eenzaamheid, oorlog, verlies …
Dat de allervroegste liederen meer gemeen hebben met de liedjes van nu laten Judith van Wanrooij, Maarten Koningsberger, Maarten van der Grinten en Regina Albanez u horen. Misschien blijkt dat de verschillen tussen de muziek van Henry Purcell en George Gershwin of Michel Lambert en Michel Legrand helemaal niet zo groot zijn als we altijd aannemen. Het is vooral de manier waarop het nu bij ons binnenkomt die anders is.
Johannes Brahms (1833 – 1897)
Schwesterlein
John Dowland (1563 – 1626)
Can she excuse my wrongs
Frans Ehlhart (*1946)
Jaloezie
Franz Schubert (1797 – 1828)
Seligkeit
John Dowland (1563 – 1626)
Come again
Erroll Garner (1921 – 1977)
Misty
Godinne wiens minne (uit: Friesche Lusthof; Jan Jansz. Starter)
Claudio Monteverdi (1567 – 1643)
Si dolce è il tormento
David Gates (*1940)
If
Michel Lambert (1610 – 1696)
Vos mépris chacque jour
Nicholas Lanier (1588 – 1666)
Neither seighs, nor tears nor mourning
Barbra Streisand (*1942)
Evergreen
pauze
Henry Purcell (1659 – 1695)
Music for a while
Alessandro Scarlatti (1660 – 1725)
O Cessate di piagarmi
Ruud Bos (1936 – 2023)
Het Huwelijk (Elsschot)
Francesco Paolo Tosti (1846 – 1916)
Ideale
Michel Lambert (1610 – 1696)
Goutons un doux repos
Barbara (1930 – 1997)
Ma plus belle histoire d’amour c’est vous
Henry Purcell (1659 – 1695)
If music be the food of love
I will give my love an apple (anoniem)
Bill Evans (1929 – 1980)
You must believe in spring
Lenny Kuhr (*1950)
De Troubadour (Hartsema)
Judith van Wanroij / sopraan
Judith van Wanroij studeerde bij Margreet Honig aan het Conservartorium van Amsterdam en De Nederlandse Opera Academie. In 2003 won zij de eerste prijs bij de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie en in 2005 nam ze deel aan de Jardin des Voix 2005, de zangacademie van Les Arts Florissants en William Christie.
Van Wanroij staat bekend om haar ‘intens dramatische interpretaties van herontdekte en minder bekende opera’s’ en wordt geprezen om de verbazingwekkende manier waarop ze alle kleurschakeringen van poëzie weet over te brengen. Ze vertolkte een grote verscheidenheid aan operarollen in toonaangevende operahuizen in Europa en de VS en beheerst een breed repertoire dat varieert van Franse en Italiaanse barokmuziek tot Mozart en romantische werken.
Â
Maarten Koningsberger / bariton
Maarten Koningsberger studeerde onder meer bij Max van Egmond, Elisabeth Schwarzkopf en Margreet Honig. Inmiddels heeft hij een internationale reputatie verworven als concertzanger, operazanger en liedvertolker. Die grote verscheidenheid aan stijlen is dan ook kenmerkend voor hem. Zijn recitals als liedzanger, met pianisten als Irwin Cage en Graham Johnson, voerden hem naar prestigieuze zalen over de hele wereld.
Geroemd om zijn warme stemgeluid en beeldende tekstbehandeling is Koningsberger zeer geliefd om zijn liedrecitals, waarin hij naast het traditionele liedrepertoire het experiment niet schuwt. Zijn discografie omvat zo’n dertig cd’s opgenomen met repertoire dat loopt van Dowland tot Jazz. Daarnaast was hij docent aan conservatoria in Amsterdam en in Parijs.
Â
Regina Albanez / luit – theorbe – barokgitaar
Regina Albanez studeerde klassiek gitaar, cello en compositie aan de Universidade Estadual de Campinas in Sao Paulo. Aansluitend studeerde ze renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Inmiddels is Albanez een van de meest actieve luit- en theorbespelers van Nederland. Ze werkte samen met onder meer het Nederlands Kamerorkest, het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging en Combattimento, maakt deel uit van verscheidene ensembles. Ze was te horen in het Netwerk voor Oude Muziek, festivals voor oude muziek en verscheidene concertseries over de hele wereld en werkte mee aan radio- en cd-opnames. Verder begeleidt zij regelmatig zangers en geeft cursussen in Brazilie en Nederland, geeft celloles bij het Leerorkest in Amsterdam en gitaarles in Den Haag. Daarnaast is zij talentvol componiste.
Â
Maarten van der Grinten / gitaar
Maarten van der Grinten studeerde cum laude af aan het Hilversums Conservatorium en vervolgde zijn studie in New York aan de Manhattan School of Music. In de jaren 90 richt hij het Maarten van der Grinten – Benjamin Herman Quartet en ensemble DIG d’DIZ op. Van der Grinten is bekend om zijn expressieve, creatieve en intieme spel. Alhoewel hij vaak wordt aangeduid als jazzgitarist heeft hij een grote liefde voor mooie liedjes en zoekt daarom graag crossovers tussen verschillende stijlen.
Hij trad op met bekende zangers als Greetje Kauffeld, Mathilde Santing, Rita Reys en Cristina Branco en bekende ensembles als het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, het Metropole Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Willem Breuker Kollektief.
Meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief. Dan houden wij u op de hoogte en mist u niets!
Truus en Gerrit van Riemsdijk Stiftung