Ende der Handschrift

Christoph Prégardien, tenor
Hans Eijsackers, piano

Christoph Prégardien, tenor
© Marco Borggreve
Hans Eijsackers, piano
© Marco Borggreve
Festivalpas

Bezoek het totale festival met maar liefst 40% korting!
€ 309,- i.p.v. € 515,-

Weekendpas

Bezoek het openingsweekend met maar liefst 30% korting!
(vrij. t/m zo. 18 mei) € 151,- i.p.v. € 215,-

Losse kaart(en)

normaal tarief € 45,-

tarief < 30 jaar € 10,- 

‘Optimisme is een gebrek aan informatie’, zei Heiner Müller graag, bij voorkeur met een stoïcijnse uitdrukking op zijn gezicht. Misschien vond Müller in die uitdrukking het perspectief voor zijn bundel Ende der Handschrift, elf grauwe en weinig hoopvolle gedichten over de toekomst. Wolfgang Rihm, één van de meest invloedrijke en succesvolle hedendaagse componisten, zette deze teksten expressief op muziek. Helaas overleed hij afgelopen jaar. Tenor Christoph Prégardien en pianist Hans Eijsackers wisselen tijdens de eerste helft van dit recital de eigentijdse liederen van Rihm op gewaagde wijze af met liederen van Schubert op teksten van Ernst Schulze. Schulze, een getormenteerde dichter, spiegelde zichzelf tegen beter weten in een andere toekomst in de liefde voor dan realistisch was.

Na de pauze brengen zij een uitgelezen selectie van Schuberts liederen op teksten van zijn goede vriend Johann Mayrhofer, de dichter die om in zijn onderhoud te voorzien werkzaam was als censor van de geschriften van zijn tijdgenoten.

programma

Franz Schubert (1797-1828)
Auf der Bruck  D 853 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952 – 2024)
1. Glückloser Engel (uit: Ende der Handschrift; Müller)

Franz Schubert (1797-1828)
Im Frühling  D 882 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952-2024)
2. Nature morte (uit: Ende der Handschrift; Müller)
3. Blaupause (uit: Ende der Handschrift; Müller)

Franz Schubert (1797-1828)
An mein Herz  D 860 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952-2024)
4. Leere Zeit (uit: Ende der Handschrift; Müller)

Franz Schubert (1797-1828)
Tiefes Leid  D 876 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952-2024)
5. Traumwald (uit: Ende der Handschrift; Müller)

Franz Schubert (1797-1828)
Im Walde  D 834 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952-2024)
7. Mit der Wiederkehr der Farbe (uit: Ende der Handschrift; Müller)
10. Drama (uit: Ende der Handschrift; Müller)

Franz Schubert (1797-1828)
Über Wildemann  D 884 (Schulze)

Wolfgang Rihm (1952-2024)
11. Geh Ariel (uit: Ende der Handschrift; Müller) 

pauze

Franz Schubert (1797-1828)
Fahrt zum Hades  D 526 (Mayrhofer)
Freiwilliges Versinken  D 700 (Mayrhofer)
Wie Ulfru fischt  D 525 (Mayrhofer)
Nachtviolen  D 752 (Mayrhofer)
Auflösung  D 807 (Mayrhofer)

***

Der Alpenjäger  D 524 (Mayrhofer)
Gondelfahrer  D 808 (Mayrhofer)
Lied eines Schiffers an die Dioskuren  D 360 (Mayrhofer)
Der Schiffer  D 536 (Mayrhofer)
Die Sternennächte  D 670 (Mayrhofer)
Abschied  D 475 (Mayrhofer)
Nachtstück  D 672 (Mayrhofer)

biografie

Christoph Prégardien / tenor
Een nauwkeurige vocale controle, heldere dictie, intelligente muzikaliteit en het vermogen om tot de kern van alles wat hij zingt te doordringen, zorgen ervoor dat Christoph Prégardien een plaats heeft tussen ‘s werelds meest vooraanstaande lyrische tenoren. Hij treedt op in concertzalen over de hele wereld. Zijn repertoire is veelzijdig en omspant vele tijdperken: van de barok tot de twintigste eeuw. De meer dan 150 cd’s die hij heeft opgenomen, zijn overladen met prijzen. Lesgeven blijft een belangrijk onderdeel van het muzikale leven van Christoph Prégardien. Na vele jaren aan de Hochschule für Musik und Theater in Zürich geeft hij masterclasses voor jonge zangers over de hele wereld en is hij sinds 2004 professor aan de Musikhochschule Köln. Dit jaar geeft hij voor het eerst een masterclass tijdens het festival.

Hans Eijsackers / piano
Hans Eijsackers studeerde aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag, en aan de European Mozart Academy in Kraków. Zijn docenten waren Gérard van Blerk, Jan Wijn en György Sebök. Hij won prijzen bij het Europees Pianoconcours en ontving de Zilveren Vriendenkrans van het Concertgebouw. Momenteel is hij professor aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf, waar hij de afgelopen jaren het curriculum voor de nieuwe masterspecialisatie Lied ontwikkelde.
Eijsackers treedt veelvuldig op als solist, kamermusicus en liedpianist, en vormt een bevlogen liedduo met Henk Neven. Daarnaast is hij als jurylid en masterclassdocent geregeld te gast in binnen- en buitenland en bezoekt hij als ‘ambassadeur voor het kunstlied’ regelmatig Litouwen. Daarnaast is Eijsackers artistiek leider van het Internationaal Studenten LiedDuo Concours in Groningen dat in november 2024 voor de zevende keer plaatsvond. Sinds 2022 vormt hij samen met Henk Neven de artistieke leiding van het festival.

locatie

Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist

De lyrische tenorstem van Christoph Prégardien had een jeugdige gloed, toch zong hij met klagende schoonheid en doordringend inzicht.

Hans Eijsackers gaf zijn meesterbrevet af op het gebied van kleuring en timing. Zijn rubati en accelerandi zijn fabuleus ingebed in een diep geurende klankenrijkdom.

nl_NL