Dag van het Lied

23 oktober 2021
10.30 – 15.15 uur

Selma Harkink, sopraan
David Bollenpiano

Vincent Kusters, bariton
Charlie Bo Meijering, piano

Dinant Krouwel, musicoloog

Phyllis Ferwerda, piano

Daniël Hermán Mostert, bariton
Sofia Vasheruk, piano

  • Selma Harkink
    David Bollen
  • Vincent Kusters
    Charlie Bo Meijering
  • workshop
    Phyllis Ferwerda
  • lezing
    Dinant Krouwel
  • Daniël Hermán Mostert
    Sofia Vasheruk
  • locatie/
    tarieven

10.30 – 11.15 uur
Diepenbrock en Duitse tijdgenoten als Wolf en Mahler

‘Luister toch naar Diepenbrock!’, kopte de NRC in januari boven een artikel van Mischa Spel. Alphons Diepenbrock is bekend van menig straat en laan, maar zijn muziek hoor je zelden. Een groot gemis! Zijn voornamelijk vocale werken behoren tot het belangrijkste dat in Nederland eind 19e, begin 20e eeuw is ontstaan.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Alphons Diepenbrock (1862 - 1921) overleed. Reden om gehoor te geven aan de oproep en te luisteren naar een keuze uit zijn oeuvre, in dit recital gecombineerd met zijn Duitse tijdgenoten Mahler en Wolf.

Diepenbrock was bevriend met Mahler en hij had grote bewondering voor de liederen van Wolf. Met alt Anke Schierbeek nam hij geregeld Wolfs liederen door en bij recitals van sopraan Aaltje Noordewier-Reddingius - aan wie Diepenbrock een aantal werken opdroeg - zag hij graag zijn eigen liederen met die van Wolf gecombineerd.

Programma

Gustav Mahler (1860 - 1911)
Frühlingsmorgen (Leander)
Erinnerung (Leander)
Ablösung im Sommer (uit: Des Knaben Wunderhorn)

Alphons Diepenbrock (1862 - 1921)
Dämmernd liegt der Sommerabend (Heine)
Der Abend (Brentano)

Hugo Wolf (1860 - 1903)
Mausfallensprüchlein (Mörike)
Die Spröde (Goethe)
Die Bekehrte (Goethe)
Das verlassene Mägdlein (Mörike)

Uit: Italienisches Liederbuch (Heyse)
Mein Liebster singt am Haus
Mein Liebster hat zu Tische mich geladen
Nun lass uns Frieden Scliessen
Wie lange schon war immer mein Verlangen
Ich hab in Penna einen Liebsten Wohnen

Biografie

Selma Harkink / sopraan
Selma Harkink voltooide haar studie aan het Utrechtse conservatorium met onderscheiding en studeerde gelijktijdig aan het conservatorium van Amsterdam aan De Nieuwe Opera Academie onder leiding van Alexander Oliver en aan de liedklas onder leiding van Udo Reinemann. Gedurende haar studie won Selma al diverse prijzen en ontving een beurs van de Voorziening voor excellerende jonge musici. Om haar studie compleet te maken volgde Selma verschillende masterclasses bij onder anderen Jard van Nes, Elly Ameling, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch en Roger Vignoles.

Selma Harkink werkte mee aan een groot aantal operaproducties bij onder meer het ensemble van de opera van Dortmund, bij Oper Bonn, Muziektheater Transparant (België) en de Nationale Reisopera.

David Bollen / piano
David Bollen studeerde aanvankelijk viool, maar vertrok voor zijn studie piano naar Salzburg. Daar studeerde hij aan het Mozarteum en was later begeleider bij verscheidene masterclasses tijdens de Internationale Sommerakademie. In Nederland was hij onder meer werkzaam voor De Nederlandse Opera, Opera Zuid, Opera Trionfo en het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch. Daarnaast begeleidde hij masterclasses van gerenommeerde zangers en zangpedagogen zoals Margreet Honig, Ira Siff, Elly Ameling en Udo Reinemann. Hij treedt regelmatig op in binnen- en buitenland als pianist bij liedrecitals met bekende zangers en het ensemble Frommerman en is werkzaam als docent aan het conservatorium van Amsterdam.

11.30 – 12.15 uur
Fin de Siècle en Nieuwe Wegen

Twee fin de siècles in dit originele programma van Vincent Kusters en Charlie Bo Meijering, 1900 en 2000. Allemaal werken van Nederlandse bodem en bijna allemaal werken die zelden te horen zijn. Een buitenkans!

In dit programma is Diepenbrock op de achtergrond aanwezig. U hoort onder andere Smulders Il pleure dans mon coeur, dat hij opdroeg aan Diepenbrock die met Smulders bevriend was. Ook Mengelberg was bevriend met Diepenbrock. Mengelberg is vooral bekend als dirigent, maar was ook componist. Van hem klinken twee liederen.

En er zijn meer dwarsverbanden in dit programma. Zo speelt de stad Maastricht een rol: Carl Smulders en hedendaags componist Hans Leenders worden gerekend tot de ‘Vijf Maastrichtse Componisten’ en Vincent Kusters is een Maastrichtenaar. Hans Leenders droeg zijn Drei Deutsche Lieder uit 2020 op aan Vincent.

Andere liederen van na 2000 die vanavond klinken zijn Fusilamiento van Westra (2001) en Voor ik slaap (2020) van Max van Platen. Het lied leeft!

Programma

Catharina van Rennes (1858-1940)
Wenn dein ich denk op.19 nr.1 (Dyherrn)
Ein Lebewohl op.19 nr.2
Leidesahnung op.43 nr.2 (Claar)

Max van Platen (*1996)
Voor ik slaap (Harkink)

Willem Mengelberg (1871-1951)
Das Waldschloss (Eichendorff)
Und wüssten’s die Blumen, die kleinen (Heine)

Robert Holl (*1947)
Uit Nachtgesänge I
II: Schweigen (Trakl)

Carl Smulders (1863-1934)
Ceux qui pieusement sont morts pour la patrie (Hugo)
Il pleure dans mon coeur (Verlaine)

Hans Leenders (*1965)
Drei deutsche Lieder
Heimath (Hölderlin)
O Nacht, du Sternenbronnen (Morgenstern)
Sehnsucht (Heine)

Johan Wagenaar (1862-1941)
Uit Fünf Lieder op. 6 (opgedragen aan Catharina van Rennes)
Am Nilesstrand op.6 nr.1 (S.F.)
Herbst op.6 nr.5 (Storm)

Stephen Westra (*1967)
Fusilamiento op. 19 (Guillén)­

Biografie

Vincent Kusters / bariton
Vincent Kusters heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig musicus. Hij studeerde zang en piano aan het Conservatorium Maastricht bij Mya Besselink en Joop Celis. Na het behalen van zijn masters sloot hij twee jaar later met succes de applicatieopleiding koordirectie aan het Utrechts Conservatorium af. Masterclasses liedzang genoot hij bij onder andere Maarten Koningsberger, Robert Holl, Meinard Kraak, Elly Ameling en Julius Drake. Vincent is actief als liedzanger, concertzanger en organist en werkt regelmatig mee aan concerten met professionele koren en ensembles. Met pianist Charlie Bo Meijering vormt hij een vast liedduo. Tijdens het Internationaal Vocalisten Concours van 2019 wonnen zij de Prijs van de Vrienden van het IVC.

Charlie Bo Meijering / pianist
Voor zowel muziek als beeldende kunst heeft Charlie Bo Meijering een grote passie. Hij studeerde klassiek piano aan het conservatorium van Utrecht en laat ook van zich horen als organist, beiaardier en klavecinist. Hij speelt met enige regelmaat in het Concertgebouw Amsterdam en was te zien in tv-programma’s als Het Orkest van Nederland en Maestro. Sinds 2017 vormt hij een vast liedduo met bariton Vincent Kusters.

Naast zijn werk als musicus legt hij zich toe op het maken van tekeningen. Hij deed dat onder andere in samenwerking met Erik Scherder en Katia Veekmans ten behoeve van de voorstelling van Music, Imagination and the Brain.

13.30 – 14.15 uur
1 à 2 studentenduo’s

De duo's die deelnemen aan de workshop studeren allen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aan het begin van de workshop stellen zij zich kort voor en lichten hun keuze voor de liederen toe. Wat zij gaan brengen is een verrassing, maar past binnen het thema van het festival.

Phyllis Ferwerda, liedbegeleidster, en bevlogen docent aan het Koninklijk Conservatorium selecteert de deelnemers op hun talent en enthousiasme.

Biografie

Phyllis Ferwerda / piano

Phyllis Ferwerda werd opgeleid door Gerard van Blerk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Na haar afstuderen in 1984 studeerde zij bij Jan Wijn. Haar grote affiniteit met en aanleg voor kamer- en vocale muziek werd snel herkend. Ze volgde masterclasses bij onder meer Elly Ameling, Robert Holl en Jard van Nes. Phyllis werkte als correpetitor voor de Reisopera en het Internationaal Vocalisten Concours en ’s-Hertogenbosch, was samen met gerenommeerde zangers te horen in recitals op alle belangrijke podia en speelde en acteerde in muziektheaterproducties. Met sopraan Francine van der Heijden vormt zij al lange tijd een duo.

13.30 – 14.15 uur
Mandoline
van Verlaine door Debussy en Diepenbrock

Paul Verlaine heeft talloze componisten geïnspireerd tot het schrijven van liederen. Vooral zijn gedichten uit Fêtes galantes en La bonne chanson komen we vaak als liedteksten tegen, ook in het oeuvre van Debussy en Diepenbrock. In het recital Diepenbrock en Franse tijdgenoten door bariton Daniël Hermán Mostert en pianist Sofia Vasheruk horen we tweemaal Mandoline uit Fêtes Galantes, eerst de versie van Diepenbrock en daarna die van Debussy. Dinant Krouwel bespreekt in zijn lezing beide zettingen en zal aan de hand van de verschillen en overeenkomsten duidelijk maken hoe deze componisten het gedicht geïnterpreteerd hebben.

Biografie

Dinant Krouwel / musicoloog

Dinant Krouwel studeerde muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht met als specialisatie liedkunst. Hij is bedrijfsleider van muziekhandel Broekmans & van Poppel in Utrecht en werkt voor hun uitgeverij. Een aantal maal per jaar schrijft hij met grote kennis van zaken over nieuwe uitgaven van bekend en onbekend liedrepertoire in het ledenblad van de Vereniging Vrienden van het Lied. Als editor werkte hij mee aan de nieuwe uitgave van de liederen van Alphons Diepenbrock.

Dinant begeleidt diverse vocalisten aan de piano en geeft, samen met zangpedagogen, interpretatielessen. Daarnaast houdt hij lezingen op liedgebied.

14.30 – 15.15 uur
Diepenbrock en Franse tijdgenoten

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Alphons Diepenbrock (1862 - 1921) overleed. Reden om extra aandacht te schenken aan en te luisteren naar een keuze uit zijn oeuvre, dat in dit recital wordt gecombineerd met zijn Franse tijdgenoten Fauré, Debussy en Chausson. Eerder vandaag hoor u ze gecombineerd met zijn Duitse tijdgenoten Mahler en Wolf tijdens het recital van Selma Harkink en Jan-Willem Grijpink.

Diepenbrock is geen gemakkelijke componist. Komt u maar nader, zegt de muziek als het ware, doe er moeite voor. Typerend voor Diepenbrock zijn intimiteit en melancholie. Beeldschone muziek met een eigenaardige mix van Wagneriaanse chromatiek en Palestrina-achtig contrapunt.

In Diepenbrocks werken is een ontwikkeling hoorbaar van Duitse naar Franse invloeden. Is in zijn vroege werk de romantische invloed van Richard Wagner herkenbaar, in zijn latere werk komt de meer impressionistische invloed van Claude Debussy naar voren. Ook in de teksten die hij uitkoos verlegt hij zijn aandachtsgebied van Duitse dichters als Goethe, Heine en Novalis naar Franse dichters als Verlaine en Baudelaire.

U hoort vanmiddag twee zettingen van Mandoline, een gedicht van Paul Verlaine: van Debussy en van Diepenbrock.

Programma

Alphons Diepenbrock (1862 – 1921)
Recueillement (Baudelaire)
Mandoline (Verlaine)

Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Mai op. 1 no. 2 (Hugo)
Les berceaux op. 23 no. 1 (Prudhomme)
Sylvie op. 6 no. 3 (Choudens)
En sourdine op. 58 no. 2 (Verlaine)
Clair de lune op. 46 no. 2 (Verlaine)
Nell op. 18 no. 1 (Leconte de Lisle)

Claude Debussy (1862 – 1918)
Beau soir (Bourget)
Nuits d’étoiles (Banville)
Mandoline (Verlaine)

Ernest Chausson (1855 – 1899)
Uit: ‘Sept Mélodies’, op. 2
Nr. 5 Sérénade Italienne (Bourget)
Nr. 7 Le Colibri (Leconte de Lisle)
Nr. 3 Les papillons (Gautier)

Biografie

Daniël Hermán Mostert / bariton
Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium en volgde masterclasses bij onder meer Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson. Sinds zijn afstuderen werkt hij parttime bij het Groot Omroepkoor, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in onder andere oratoria, passies, opera en als zanger van Argentijnse tango’s.

Nadat zij de eerste prijs wonnen van de Vrienden van het Lied tijdens het 1e Internationale Studenten LiedDuo Concours, vormt hij een duo met pianiste Sofia Vasheruk. Ook werkt hij samen met de pianisten Marien van Nieukerken en Rixt van der Kooij.

Sofia Vasheruk / piano
Sofia Vasheruk komt uit een muzikale familie en begon al op haar vierde met lessen aan muziekscholenin Moskou. In 2014 studeerde ze cum laude af aan het ARTeZ Conservatorium. Al tijdens haar studie nam zij deel aan verscheidene concoursen waaronder het Koningin Elisabeth Concours waar zij in de halve finale kwam.

Inmiddels is ze een veelgevraagd concertpianist met een breed repertoire. Ze heeft een voorliefde voor kamermuziek, in het bijzonder het lied en werken voor piano en cello. Samen met bariton Daniël Hermán Mostert won zij in 2009 de Vrienden van het Lied-prijs tijdens de eerste editie van het International Student LiedDuo Competition in Enschede.

Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist

Tarieven / Normaal € 32,00 / Vrienden ILFZ € 29,00 / < 30 jaar € 10,00
Let op: Leden VvhL € 20,00 (toegang Dag van het Lied én avondrecital Olivia Vermeulen en Jan Philip Schulze)

Valkenburg heeft een fraaie, ranke stem, die ze met grote muzikaliteit en zuiverheid inzet, voorbeeldig begeleid door het verfijnde toucher van Lammerts van Bueren.

Recensie Erik Voermans in het Parool 26 februari 2021

Delen met anderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email